NYBYGG: Bodø fikk nettopp et nytt hotell, Wood Hotel, men det er lenge mellom hvert nye hotellprosjekt her til lands.

– Regnestykket går ikke opp

Til tross for rekordhøye priser og økt belegg i det norske hotellmarkedet, er det lite nybygging å spore. Eksperter peker på at det er mer å tjene på å leie ut kontorplasser.

Publisert

Første halvår 2024 har vært det beste målt i norsk hotellhistorie, med økte losjiinntekter (RevPar) på 7,3 prosent fra året før. Likevel er det få nye hoteller på vei.

Bård Bjølgerud, sjef i Colliers Nordic, sier til Finansavisen at når eiendomsutviklere står fritt til å velge, foretrekker de å bygge kontorbygg fremfor hoteller. Grunnen er enkel: Kontorbygg gir høyere leieinntekter, spesielt i attraktive byområder som Stockholm, der kontorleieprisene kan være nesten dobbelt så høye som for hoteller.

Brukket rygg

VANSKELIG REGNESTYKKE: Christian Ringnes tror mange vegrer seg for å bygge nytt på grunn av rente og byggekostnader.

Christian Ringnes, styreleder i Eiendomsspar, bekrefter denne trenden og understreker at selv om markedet viser styrke, gjør et høyt rentenivå, i kombinasjon med økte byggekostnader,  det mindre fristende å bygge hotell. 

– Regnestykket går ikke opp, til tross for et godt marked, slår han fast.

Han tror dessuten det vil ta tid før prosjekter som var planlagt før pandemien, igjen ser dagens lys.

– Hotellnæringen lå med brukket rygg under pandemien, og det tar tid å få ristet støvet av prosjekter, sier Ringnes til Finansavisen.

Lange leiekontrakter

Et annet hinder for nybygging er forskjellen i byggekostnader. Hotellrom krever mer ventilasjon og tekniske installasjoner enn kontorbygg, noe som øker kostnadene betydelig. Selv om man kan bygge billigere hoteller med enkle løsninger, foretrekker mange aktører å investere i highend-hoteller som krever mer kapital.S

BEVISSTE: Internasjonale hotellaktører er bevisste på hva de vil ha, og kan skygge unna Norden på grunn av lange leiekontrakter.

Bjølgerud forklarer også at det nordiske hotellmarkedet domineres av lokale aktører, noe som gjør det vanskelig for internasjonale kjeder å få fotfeste. 

– Internasjonale aktører er svært bevisste på hva de vil ha, og foretrekker ofte hovedsteder. Samtidig ønsker de ikke å binde seg til lange leiekontrakter, noe som er vanlig i Norden, sier han.

Til tross for utfordringene, har Ringnes tro på at turistmarkedet vil holde seg sterkt, spesielt på grunn av den svake norske kronen. 

– Jeg ser ingen grunn til at kronen skal styrke seg, noe som vil fortsette å gjøre Norge mer attraktivt for utenlandske turister, sier han.

Powered by Labrador CMS