Skal effektivisere og redusere kostnader og klimautslipp med digital overvåkning
GK har inngått en ny serviceavtale med Scandic Lerkendal, som innebærer at det går fra manuelle kontroller til kontinuerlig digital overvåkning av de tekniske systemene.
Siden hotellet åpnet i 2016, har GK hatt serviceavtale med Scandic Lerkendal i Trondheim.
– Vi har forventninger til at den nye avtalen vil effektivisere driften, og samtidig redusere energikostnader og klimagassutslipp, sier Svein Arne Eggen, teknisk sjef i Scandic Lerkendal.
Den nye avtalen er en reforhandling av den eksisterende avtalen, og innebærer den nye tjeneste, smart digital driftsstøtte, i tillegg til øvrig service.
– Ved å bruke analyseverktøy sammen med eksisterende SD-anlegg til å overvåke tekniske systemer i bygget erstatter vi mange av de manuelle kontrollene som gjøres i det tradisjonelle vedlikeholdet i dag. Kontinuerlig overvåkning av tusenvis av kontrollpunkter i bygget, i kombinasjon med oppfølging av GKs fageksperter, gir en lagt bedre oversikt og oppfølging enn tidligere forklarer regionsdirektør Torgeir Bolghaug i GK.
Detaljert oversikt
Scandic Lerkendal består av 400 hotellrom, 30 møterom, kontorer, kjøkken og kjølerom. Fordelt på 18.000 kvm. Det er et stort og komplekst bygg med svært mange komponenter.
– Unikt med denne avtalen er at vi overvåker på romnivå. Dette gir svært detaljert oversikt, sier salgsingeniør i GK, Erling Grøtte.
Han forklarer at tjenesten gjør at en raskt kan identifisere om anlegg må inspiseres, justeres, utbedres eller skiftes ut.
– Dette forlenger levetiden på de tekniske komponentene og forhindrer at små avvik vokser seg til større problemer, sier Grøtte.
Høy miljøprofil
Scandic Lerkendal er et hotell med høy miljøprofil, og har allerede et lavere energiforbruk enn ett gjennomsnittlig hotell i miljøklasse A, som ligger på mellom 140 og 170 kWh per kvm i året.
– Med denne avtalen regner vi med å kunne redusere energiforbruket ytterligere, sier Eggen i Scandic.
Han illustrerer med et eksempel:
– Avvik på tekniske anlegg kan føre til at varmepådrag eller varmepumper står på unødig. Det kan også være snakk om ventiler som ikke er lukket skikkelig. Dette er feil som fører til unødig energiforbruk, men som kan være vanskelig å oppdage i den manuelle driften fordi bygget er så stort og komplekst.
– Ved å redusere nedetiden på teknisk anlegg vil vi også kunne forbedre inneklimaet og komfort for gjester og ansatte.
Starter denne måneden
GK starter opp med tjenesten smart digital driftsstøtte på hotellet i januar 2025.
– Vi jobber nå med å koble oss opp mot byggets eksisterende tekniske systemer, avslutter Grøtte.