LET'S ALL GO TO THE LOBBY: ...to get ourselves a treat, heter det i sangen. Og det er til lobbyen hotellene vil trekke folk, både fra gaten og rommene. Her er Zaha Hadids drømmelobby, som snart blir virkelighet i Me Dubai Hotel.

Hotelltrendene du bør sette deg inn i

PARIS: Rene rom og egg og bacon til frokost er ikke lenger nok. Skal du ha gjester i fremtiden, må du installere c-vitamindusj, jogge med kundene og kanskje påkalle en sjaman. Og glem for all del ikke selfie-vegg i lobbyen!

Nytt år, nye muligheter!

Hotellmagasinet har sett nærmere på noen av de mest fremtredende hotelltrendene som vil bli diskutert i 2017. En ting er sikkert: Nå gjelder det å være innovativ!

Lobbyrevolusjonen

ÅPENT FOR ALLE: Lobbyen på Ace Hotel i New York er blitt en hub for newyorkere og reisende fra hele verden. Lokalet er fullt av moderne kunst og historiske rariteter.

Det er i lobbyen det skjer! Fra å være et sted der gjester sjekker inn og kanskje ber om et restaurant-tips på vei ut, er lobbyen på de mest moderne hotellene blitt multifunksjonelle «hangouts» der alle vil være. Her holdes både møter og konserter, folk jobber og sosialiserer, og det serveres mat og drikke døgnet rundt.

I en tid med stadig flere frilansere, vil kreative mennesker oppsøke «arbeidsplasser» hvor de kan treffe andre entreprenører. Andre vil bare se og bli sett.

Heller mindre og kjedeligere rom, og mer plass og kulere interiør i lobbyen. Det ligger store inntjeningsmuligheter i en hip og smart lobby.

«INSTA TIME»: På Ovolo 1888 i Sydney er en del av innsjekkingsritualet å bli avbildet og sendt ut på sosiale medier. Bra reklame for hotellet, naturligvis.

Lobbyen er dessuten gjestenes første møte med overnattingsstedet. Hotellet vil gjerne kommunisere at du har valgt riktig, når du trer inn i lobbyen. Når får vi det første lobby-svømmebassenget? spurte noen på Equip Hotel.

Den første Instagram-lobbyen finnes i hvert fall. På high end-hotellet Ovolo 1888 i Sydney deler man alt på «Insta». Det begynner allerede i innsjekkingen, hvor du nærmest blir sett rart på om du ikke tar en selfie i gullrammen som er hengt opp i resepsjonen. Har du mer enn 10.000 følgere, overnatter du gratis. #1888Hotel, selvfølgelig.

MORN, DU: Vi bruker stadig mer på spa. I 2016 ventes velværeindustrien å omsette for 450 milliarder dollar. Her er et av verdens flotteste anlegg; Como Shambhala i Ubud på Bali.

Fokus på velvære

Si hva du vil om hoteller der folk går rundt i slåbrok, men fenomenet er kommet for å bli. Og det vil vokse seg ennå større!

Over hele verden lever folk «fortere» enn før, og den usunne livsstilen har beredt grunnen for en velværeøkonomi og –turisme som i 2016 beløper seg til 450 milliarder dollar.

SJAMANSASJE: Den mexicanske sjamanen Carlos Gomez driver ånder ut av gjestene på Hotel Faena i Miami.

Og nå nøyer ikke folk seg med kurbad, urtete og ergometersykkel. Skal du være med på tilbydersiden her, må du tilby yoga, meditasjon, helsebringende mat, «mind and body»-program, luftrensing, farge- og lydterapi og selvfølgelig c-vitamininfusjon i dusjen.

Personlig trener/coach/venn/sjaman bør også være på menyen. Ja, du leste riktig, sjaman! På Faena Miami Hotel, hvor de fra før har et spa i verdensklasse, er de nå begynt å tilby private timer med en mexicansk sjaman.

HIMMELSK JOGGETUR: Grand Hyatt Denver har tatt i bruk taket for å please aktive gjester. Her er det trening på dagtid, bar og shuffleboard om kvelden.

Det blir også stadig mer vanlig å invitere naboen inn; det vil si etablere klubber hvor lokalbefolkningen kan melde seg inn og bruke fasilitetene.

Bruk nabolaget

Aldri har turister vært så godt informert om feriedestinasjonen som nå. Og etter at reising ble allemannseie, er det også betydelig mer blaserte gjester som stamper inn over terskelen til hotellet. Og de vil ha opplevelser! Det holder ikke å by på «andre til høyre, så ser du Eiffeltårnet».

Nå må hotelierene levere noe autentisk. Og helst så lite turist-aktig som mulig.

I GLASS OG RAMME: Stadig flere hoteller satser på kunst. The Thief på Tjuvholmen har verker fra 32 kunstnere. Her er Richard Prince’ «Cowboy».

Magasinet Red Visitor har samlet noen eksempler på originale tilbud til gjestene:
* Møt lokale artister og se (og kjøp) kunstverkene deres.
* Bli med hotellets kjøkkensjef på markedet om morgenen.
* Bli med daglig leder på joggetur i soloppgangen i nabolaget.
* Møt kjøkkensjefer fra nabolaget, til kurs, prøvesmaking eller lignende.
* Prøv hotellets insider guide hvor du får tips om hvordan du kan leve som de lokale, og gå på stedene bare de vet om.

På denne måten kan hotellene «stjele kundene tilbake» fra tjenester som AirBnB, Flipkey og HomeAway.

Hotellgalleri

Stadig flere hoteller satser på kunst og kultur. Enkelte er blitt nesten like mye et galleri som et overnattingssted! Her var The Thief tidlig ute i Norge, med verker fra Dronning Sonja, Andy Warhol, Magne Furuholmen og Kjell Nupen stilt ut. Ja, hotellet engasjerte sågar egen kurator for sin kunst, Sune Nordgren!

Faena Hotel i Miami går for å være benchmark for de som virkelig vil by på kunst og kultur. Hotellet som åpnet i 2015, byr ikke bare på oppsiktsvekkende kunst, men også en 200 seters cabaret-sal. Her har hotellet avviklet forestillinger med legendariske artister som Gilberto Gil og Caetano Veloso.

Dette er forestillinger cabaret-kjennere betaler skjorta for å oppleve. På vei inn i salen kan de glede seg over hotellets to Damien Hirst-skulpturer; enhjørningen og mammut-skjelettet, den sistnevnte tre meter høy og av 24 karat gull.

Kunstinteresserte hotellgjester begynner å bli selektive, og det er ikke lenger en nisje å investere i kunst for å tiltrekke seg gjester.

Powered by Labrador CMS