Slik sparer hotellet 8 millioner liter vann årlig
Smarte grep fra teknisk sjef gir supre resultater.
Scandic Victoria Lillehammer ligger midt i OL-byen, og er hotellkjedens eldste hotell. I år jobber kjeden for at alle hotell skal bli svanemerket, og i den forbindelse er det mye dokumentasjon som må leveres.
Hotellet i Lillehammer er fra 1872, men ble totalrenovert i 2019 med blant annet nytt tilbygg i 2020. En av de første tingene teknisk sjef ved hotellet, Erik Haave, gjorde da han ble ansatt i fjor, var å sjekke vanntrykket på dusjhoder og servanter.
Drastisk redusert vannforbruk
Og resultatet overrasket.
– Det var et voldsomt trykk. Enkelte dusjer hadde et forbruk på over 18 liter vann i minuttet. En vanlig dusj bruker nå ni liter i minuttet, og jeg så tidlig at det var noe som ikke stemte, sier Haave til Hotellmagasinet.
Han fikk tak i en prøvepose som han festet rundt dusjhodet, og satte på vannet i ti sekunder. Vannmengden som fylte posen tilsvarte ett minutts vannforbruk...
Haave, som er utdannet tømrer, har blant annet erfaring fra rør- og takstbransjen, og vet hva han snakker om.
Han gikk til innkjøp av perlator som ble montert i overgangen mellom dusjbatteri og slangen for å minimere vannforbruket. Nå bruker dusjene på rommene 9 liter i minuttet. Og forbruket på servantene er også drastisk redusert.
Fornøyde gjester
– Ingen gjester har klaget på dårlig vannmengde eller trykk. Vi betaler avgift for vannforbruket – og arbeidet som er gjort sparer oss for masse penger, sier Haave.
Hotelldirektør Erik Fostervoll er svært fornøyd med resultatet.
– Vi har kommet fram til at vi kan spare rundt åtte millioner årlig vann på hotellet. Det er enormt. Tenk hvilken betydning dette har for miljøet, sier Fostervoll.
Haave mener det er mer å spare, ikke minst på kjøkkenet hvor det ofte spyles mye i forbindelse med oppvasken. Hotellet er også i gang med bytte ut 12 W lyspærer til led-pærer.
– Energikostnadene på et hotell henger også ofte sammen med vannforbruket, dette er nå betydelig redusert hittil i 2023 mot samme tid i 2022. Dette til tross for at belegget og antall gjester har økt. Og gjesten er like fornøyde, det viser våre gjeste undersøkelser. Så dette er et eksempel på godt lokalt bærekraftarbeid i praksis. Haave har gjort en veldig god jobb, sier Fostervoll.