Selskapet fikk Numa til Skandinavia. Nå snuser amerikansk gigant på Oslo
Flere aktører ønsker å etablere seg i hovedstaden og Norge.
– Det vil ikke overraske meg om en stor hostel-operatør kommer til Oslo innen to-tre år. Hovedstaden er det mest populære markedet for utenlandske hotell- og overnattingskonsepter, sier Reinier van der Veeken til Hotellmagasinet.
34-åringen fra Nederland flyttet til Norge for to år siden, og er bosatt på Majorstuen med kone og to barn. Ved siden av familielivet jobber han for det norske selskapet Hotelintel Consulting sammen med ringrevene Tore Rodahl og Even Frydenberg.
Numa skal vokse videre
49 år gamle Rodahl startet selskapet Hotelintel Consulting i 2019, og året etter kom nevnte Frydenberg og van der Veeken inn.
– Vi har jobbet oss opp og begynner å bli et kjent navn i det skandinaviske markedet. Det er tøff konkurranse i Norge og Skandinavia, men for vår del peker pilen riktig vei. Det er flere aktører som har prosjekter som ligger på vent til markedsforholdene skal bedre seg, sier han til Hotellmagasinet.
Reinier har hotelledelse-utdanning fra Nederland, og jobbet en årrekke på stjernehoteller i Europa.
Erfaringene og kontaktene gjorde at han sto bak etableringene av Numas inntog i Skandinavia, og selskapets to åpninger i Oslo.
– Jeg hadde tidlig interesse for hoteller, og gjennom å jobbe på hotellkjeders hovedkontor fått være med på det meste innen hotelldrift, inkludert flere nyåpninger. Jeg har også sittet ved forhandlingsbordet og jobbet med kontraktinngåelser – og har opparbeidet meg gode kontakter og relasjoner. Erfaringene var gode å ha i arbeidet med Numa. Numa vil fortsette å investere i Skandinavia, og i Norge ha søkelys på Oslo, Bergen og Stavanger, forteller han.
Blueground vil til Oslo
Han er stadig i dialog med utenlandske hotell- og overnattingsaktører som ønsker å etablere seg i Oslo, og mener det er spesielt ett marked som må fylles: Hostel!
– Det er kun spørsmål om tid før det vil skje. Selv om det er vanskelig å finne store bygg med svært sentral beliggenhet, er det mulig å finne bygg hvor en kan tilby 50-70 rom. Budsjett-hoteller har kommet til Oslo og Norge – men vi mangler et hostel-brand. Også i andre steder rundt i Norge, på steder med store frilufts- og opplevelsesmuligheter. Jeg har selv overnattet mye på hostel iblant annet USA og Asia, og vi ser nå for alvor at denne kulturen har tatt av i Stockholm og København.
Han fortsetter:
– Vi samarbeider med det amerikanske proptech-selskapet Blueground som er i enorm vekst og på jakt etter en partner i Oslo. Her snakker vi om en investering på 500-600 leiligheter. De leier ut møblerte leiligheter på minimum tre måneders kontrakt, og er en variant av Airbnb.
– Er det virkelig plass til så mye nytt i Oslo, Reinier?
– Ja! Markedet er hele tiden under utvikling, og det kommer stadig nye reisende til Oslo. Mange gjester har ulike preferanser og ønsker, sier Reinier van der Veeken.