Sommerro-suksessen:
– Vi skal fortsette å bygge hotell hvor 50 prosent av gjestene ikke sover i sengene sine
Fantastisk start for Sommerro på Oslo vest.
Ingen hotell har fått så mye oppmerksomhet i internasjonal presse den siste tiden som Sommerro på Frogner i Oslo. Nylig var det boklansering av Sommerro-boken «A NEW ERA» i restauranten To Søstre.
Boken på 336 sider er full av fortellinger og dokumenterer den fem år lange reisen fra start til åpning. Bildene i boka er tatt av fotograf Lars Petter Pettersen som har fulgt prosjektet.
– Det er et hus med mange opplevelser. Det har vært verdens vakreste byggeplass, sa fotograf Pettersen.
330 arbeidsplasser fra 60 nasjonaliteter
På podiet var Petter A. Stordalen, Gunnar Bøyum fra Aspelin Ramm og Lars Haukeland fra LPO Arkitekter samlet for å fortelle om den eventyrlige reisen.
– Vi er nødt til å tjene penger på et så stort og kostbart prosjekt, men må se på det som en langsiktig investering. Dette kommer til å stå her til evig tid, sa Gunnar Bøyum fra Aspelin Ramm.
Strawberry Brothers og eiendomsutvikler Aspelinn Ramm eier 50/50 av Sommerro. Det opprinnelige budsjettet var 2,5 milliarder kroner, men endte på 3,5.
Les også: – Oslo trenger et kongressenter
– Det handler ikke om penger, det handler om å tørre tenke stort. Med Sommerro har vi skapt noe unikt for Oslo og Norge. Kompleksiteten på hotellet finner du ikke maken til. Jeg elsker store prosjekter, sa Stordalen engasjert.
Bygningen fra 1932 var hovedkontoret til Oslo Lysverker i en årrekke, og i nyere tid hadde Petter A. Stordalen også kontor her. I dag er Sommerro fylt med 330 arbeidsplasser fra 60 nasjonaliteter.
Les også: Jobber med flere konkrete alternativer
– Politikerne forstår ikke betydningen av reiselivet. Det er veldig mange som får sin første CV i denne bransjen for så gå videre. Reiselivet er en soloppgangsnæring, sa Stordalen.
– Det var mange ganger jeg sa til meg selv at «dette er et hotell». Det er utrolig hva vi har fått til. Her kan lokalbefolkningen og gjester boltre seg på åtte restauranter, flere barer, konferansesaler, spa, badebasseng og gym i verdensklasse for å nevne noe. Jeg er glad vi ikke senket ambisjonsnivået under planleggingen. Vi har overprestert, fortsatte han.
Savnet DiCaprio
Hotellet har høstet bøtter med priser, og blitt skrytt opp i skyene i internasjonal presse. I løpet av kort tid etter åpning oppnådde hotellet 40 millioner delinger i digitale kanaler. Og fram til i dag har Sommerro hatt nesten 2000 internasjonale presseoppslag.
Les også: Nordic Choice Hotels satser stort i Danmark og Finland
– Det var mange som trodde vi hadde brukt store ressurser på markedsføring, men vi brukte ikke en eneste krone. Bilder og informasjon spredte seg som ild i tørt gress, det var enormt, sa Stordalen.
Restaurantene og barene er fulle av folk. Hotellkongen sier de ligger langt over budsjettert.
– Det er ikke en gjest her inne som er opptatt av avkastning. Det handler kun om opplevelser. Vi skal fortsette å bygge hotell hvor 50 prosent av gjestene ikke sover i sengene sine, sa han engasjert fra podiet.
– Det er noe helt spesielt å komme inn dørene på Sommerro. Det eneste som manglet fra åpningsdagen var en Leonardo DiCaprio som kom ruslende inn i hallen som han gjorde i filmen «Den store Gatsby».