Luksus i nord
Funken Lodge har åpnet dørene på Svalbard. Slik blir verdens nordligste luksus-hotell.
Funken Lodge ble opprinnelig bygget i 1947 som bolig for funksjonærer og representasjonslokale for Store Norske Spitsbergen Kulkompani, og fikk raskt kallenavnet «Funken».
Etter en totaloppussing har Hurtigruten Svalbards nye hotellperle nå åpnet dørene som Funken Lodge.
– Dette er et stykke Svalbard-historie som endelig får den drakten det fortjener. Funken Lodge skal fortsatt ha Svalbards beste restaurant. Nå blir det også Svalbards beste hotell, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
88 rom
De 88 nyoppussede gjesterommene er spesialdesignet med fokus på detaljene som skal løfte hotellopplevelsen. I tillegg til turndownservice, blir alle gjestene invitert på gratis «Afternoon treat» der de kan dele dagens opplevelser over gratis mat og varm drikke.
Funktionærmessen Restaurant har gjenoppstått i fordums prakt. Gjennom store panoramavinduer kan du nyte den spektakulære Svalbard-naturen med det som er en av verdens råeste restaurant-utsikter. På menyen står deleretter, Svalbards beste biffer, et bredt utvalg sjømat som kongekrabbe, Svalbardrein og lokale urter. Alt sammen paret med viner fra det som trolig er Arktis’ mest omfattende vinliste.
Helt nye Funken Bar gir en varm og eksklusiv følelse, og blir Svalbards eneste ordentlige cocktailbar. Her kan du også nyte en god vin eller få tilbake varmen foran den store peisen mens du fordyper deg i historien til Amundsen, Nansen eller lokale ishavspionerer i hotellets store utvalg polarlitteratur. Her får du også enkle lunsjretter fra Funktionærmessens unike kjøkken.
Det gamle Nordpolet – Svalbards legendariske polutsalg fra 1954 – har blitt renovert for vin- og champagnesmaking. Med over 70 ulike typer champagne, byr Funken Lodge på et av Norges største utvalg av champagne.
Frittstående
Funken Lodge blir et frittstående hotell i Nordic Choice-kjeden, og havner i eksklusivt selskap sammen med blant annet Copperhill Mountain Lodge i Åre og The Thief på Tjuvholmen i Oslo.
– Vi så et enormt potensiale for videre utvikling da vi bestemte oss for å satse maks i å gjøre hotellet til en attraksjon i seg selv. Sammen med Nordic Choice Hotels skal Hurtigruten bidra til å trekke flere norske og internasjonale reisende til denne fantastiske perlen – gjennom hele året, sier Skjeldam.