Furset1

Fullt trøkk i Berlin

Hele 18 personer er i sving hos Fursetgruppen for å drive den norske restauranten under Grüne Woche.

Med et team på til sammen 18 personer driver Fursetgruppen for åttende gang den norske restauranten under Grüne Woche i Berlin.

IGW har blitt en viktig møteplass for landbruket og matindustrien, og er en stor profileringsarena i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv. Fursetgruppen har sammen med Innovasjon Norge ansvar for den norske restauranten, hvor det over 14 dager serveres mer enn 40.000 måltider. Her vises det frem produkter fra norske produsenter for mer enn 400.000 besøkende gjennom perioden.

Mye stolthet

Prosjektleder for Fursetgruppen, Petter Sekne sier det er gøy å vise frem det beste Norge har å by på.

– Vi har et fantastisk team av kokker og lærlinger med oss til Berlin, og det er utrolig gøy å vise frem det beste Norge har å by på. Vi øker intern kompetanse når det gjelder råvarer og produsenter, men ikke minst er kompetanseoverføring en viktig faktor når ulike ressursene jobber tverrfaglig. For oss betyr det at vi får mulighet til å plukke de beste råvarer og produkter fra hele landet. I tillegg til å skape nye relasjoner ser vi også at den interne stoltheten betyr mye for teamet. 

Populær

Ved å samle norske produsenter, leverandører og politikere, får man en unik arena for deling av kunnskap og kompetanse. Den norske restauranten er kjent som en av de beste på IGW og er populær blant både tyske og norske besøkende.

Norges deltakelse i Berlin er et tett samarbeid mellom Landbruks- og matdepartementet, nasjonal prosjektledelse hos Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin.

Grüne Woche som læringsarena

Norske skoleelever fra Ole Vig videregående skole bruker verdens største mat- og landbruksmesse som en læringsarena. Her får de erfaringer og kunnskap fra en litt annerledes arbeidsplass.

 

Dette er et fast fordypningsprosjekt hos 2. klasse på salg, service og sikkerhet, hvor elevene er med i 14 dager for å jobbe og lære. Arbeidsoppgavene består av alt fra å selge vafler, til å fylle på med varer og gå ut med søppel. Elvene gjør en superjobb og bidrar til gjennomføringen av Norske deltakelsen på IGW.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Regional deltakelse på IGW 

Tre regioner har blitt utvalgt til å representere Norge under IGW 2018. I år representerer Fjord Norge, Fjell-Norge og Trøndelag Norge i Berlin.

Innovasjon Norge ønsker å bidra til at Norge skal kjennetegnes for sine høykvalitets råvarer og bli et foretrukket land for turister som søker gode unike matopplevelser. Flere undersøkelser de siste årene bekrefter at lokalmat og matopplevelser blir viktigere og viktigere for de reisende.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Regionene har de siste årene lagt ned mye arbeid i å få maten opp og frem og matmanifester er etablert. Arbeidet videre skal bidra til at Norge skal kjennetegnes som et gastronomisk reisemål hvor matens kultur og historie, produksjon, tilberedning og servering, og møte med stedets lokale egenart, ligger implisitt.

Deltakelsen på IGW skal være et ledd i en større satsing i regionen på mat og reiselivsområdet. Det er viktig at alle fylkene i en region er bevisst på hva som er styrkene og hva de ønsker å ha ut av et samarbeid. Innovasjon Norge, Fylkesmannens Landbruksavdeling og regionale prosjektledere jobber sammen for å utvikle de regionale produkter og det regionale budskapet som presenteres i Berlin.

Kilde: Innovasjonnorge.no

Powered by Labrador CMS