
Slåss mot lavsesong og lojalitetsprogram:
Nå drømmer hotelldirektøren om bedre vintre i Ålesund
Da Thomas Wilhelmsen ankom Hotel Noreg, var det null gjester den første dagen i januar 2022. Nå nyter hotellet godt av en totalrenovering og veksten i Ålesund. – Men destinasjonen har fremdeles store utfordringer i vintersesongen.
Hotel Noreg er et enkeltstående hotell som eies av Brødrene Jangaard. Den siste tiden har de lagt ned nærmere 35 millioner kroner for å pusse opp og modernisere det historiske bygget.
– Under pandemien startet renoveringen. Da stengte vi ned i syv måneder. Nå gjenstår det bare ett av tre konferanserom, så er hele hotellet renovert, sier Thomas Wilhelmsen til Hotellmagasinet.
– Eieren har virkelig vært med på å gi hotellet et enormt løft. Oppussingen har vært grunnleggende for produktet og for at vi skal kunne nytte godt av reiselivsveksten i området.
– Oppussingen var starten på alt og omsetningen har økt med hele 50 prosent fra 2022 til 2024. Vi tør nesten å garantere at vi vil sette ny omsetningsrekord også i 2025.
Men han innrømmer at man ikke skal se seg blind på omsetningen, da bunnlinjen er mye den samme som tilbake i 2022.
– Vi har riktig nok levert tre år i pluss, men bunnlinjen vår er veldig beskrivende for hvor tøft det er å drive i denne bransjen, sier Wilhelmsen.

Øker på belegg
Hotellet på 111 rom ligger i et bygg som ble bygget opp igjen i 1954, etter at det hadde blitt bombet under krigen.
En gang var Hotel Noreg ett av to hoteller i Ålesund, nå er det større konkurranse, men også mye større kapasitet i byen.

Bygget har gradvis blitt ombygget og det er ingen av rommene på hotellet som er like.
– Det er ganske unikt. Kanskje seks eller sju rom minner om hverandre, men det er ingen som er eksakt like, sier Wilhelmsen.
Nå har gjestene merket stor forskjell på Hotel Noreg fra før og etter renoveringen.
– Kundetilfredsheten stiger. Vi har valgt å gi gjestene alt det grunnleggende. De har gratis kaffe døgnet rundt og på alle rom har vi; vannkoker, hårføner, skohorn, paraply og en tom minibar for kjøling av egne produkt. Det som er helt «basic» og andre hoteller kanskje tar betalt for, sier Wilhelmsen.
Han merker også at belegget øker på hotellet, sammen med interessen for Ålesund som destinasjon.
– I 2024 hadde vi 65 prosent belegg på Hotel Noreg. Det er en økning på elleve prosent fra 2022. Utfordringen er at det er 100 prosent belegg nesten hver måned fra mai til september, så blir det stille.
Han har opplevd de enorme kontrastene fra en sesong til en annen i byen, men påpeker at sommersesongen har blitt to måneder lenger bare på noen år.

Heier på hverandre

Tar du bort flyplassen, er det ganske tungt for turistene å komme seg til Ålesund. Nå håper Wilhelmsen, som jobber tett med Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, at det vil komme enda flere direkteruter til byen.
Men han sloss både mot en lang vintersesong og lojalitetsprogram fra kjedehotellene i byen, som stikker av med kundene han kunne nytt godt av.
– Vi justerer prisen hver morgen for å kunne tilby de beste prisene i byen. Hotel Noreg priser seg stort sett alltid lavere enn konkurrentene. Det må vi, for å kunne konkurrere med de store kjedene, sier Wilhelmsen.
Han tenker spesielt på lojalitetsprogram som gjestene drar nytte av når de er ute på reise.
– Men vi må heie på hverandre. Er de andre hotellene fulle, drypper det litt på oss. Vi er fornøyde med hvordan produktet framstår nå og vi får veldig gode tilbakemeldinger på servicen.
Jobber for full helårsdrift

På Hotel Noreg er det flere ansatte som har jobbet på hotellet hele arbeidslivet og en snittalder på over 40 år.
– Jeg har vært veldig heldig med mine medarbeidere. Det er helt spesielt for bransjen at vi har en snittalder på over 40. Det er de som går der hver dag og hver helg. Gjestene virker svært fornøyde med opplevelsen.
– Det er kun tre hoteller i byen som har høyere score enn Hotel Noreg på Booking.com sine sider. Noe jeg tolker som at vi overgår forventningene, som selvsagt også har noe med hva gjestene betaler for overnattingen hos oss.
Det er tydelig at Wilhelmsen er veldig stolt over medarbeiderne sine. Nå håper hotelldirektøren at han kan være med på å gjøre Ålesund til en attraktiv destinasjon hele året, og dermed skaffe flere arbeidsplasser.
– Ålesund må stå sammen om å skape helårsarbeidsplasser. Vintersesongen har vi et behov for rundt 15 ansatte på hotellet, mens på sommeren må vi bemanne oss med opptil 40 personer. Vi står nærmest utenfor hotellet og henter inn folk fra gaten.
– Det er ingen grunn til at Ålesund ikke skal være en destinasjon om vinteren også. Hotellene har kapasiteten. Vi har opplevelser som er like fine på vinteren som på sommeren. Potensialet er enormt.
– I mitt hode er fjorden og fjellene nesten finere om vinteren. Utfordringen vår er at byen er full av turister om sommeren, men vi trenger drahjelp for å frakte inn turister om vinteren. Nå er det tid for å la oss inspirere og virkelig selge vinteren i hele Møre og Romsdal.