I fjor var hotellet nedslitt og uten gjester. På rekordtid har Thomas Wilhelmsen skapt enorme resultater
Snart starter Hotel Noreg med lojalitetsprogram.
– Jeg trodde hotellet var i litt bedre stand enn det faktisk var, og visste ikke hvor stort arbeid som ventet. Men, det har vært utrolig gøy å få lov til å delta i planlegging og utvikling av hotellet, sier Thomas Wilhelmsen (46) til Hotellmagasinet.
Den sindige og svært erfarne hotellmannen fra Ålesund har mange års erfaring fra både Radisson- og Choice-systemet.
1. februar i fjor startet han i sin nye jobb som direktør på det historiske Ålesund-hotellet Hotel Noreg i sentrum av byen. Og som neste år fyller 70 år. Wilhelmsen jobbet på hotellet for mange år siden.
40 nye baderom
Med en sterk eier i ryggen, og en svært driftig direktør med ambisjoner, har Hotel Noreg på kort tid gått fra null til 100. Hotellet og Thon-kjeden skilte lag i 2019, og står i dag på egne bein.
– Jeg husker jeg sto på hotellet 31. januar i fjor; da var det ingen gjester her. Det har skjedd mye de siste månedene. Mange var skeptiske til at vi skulle klare dette uten kjedetilknytning – men det har så langt gått veldig bra. Vi oppnådde samme omsetning i fjor som i normalåret 2019, sier Wilhelmsen.
Selv om renoveringen var så smått i gang med lobby og restauranten da Wilhelmsen startet i jobben, tok den erfarne hotellkaren straks grep. Haagensen-familien, som er en stor eiendomsbesitter i byen, har brukt mange millioner på hotellet.
– Det viktigste var å gjøre noe med fasaden og rommene. Nå holder vi på med oppussing av de 30 siste av hotellets 111 rom, og 40 av disse har fått nytt bad. Neste måned kommer nye tv-er til samtlige rom. Fasaden er nyoppusset og fin – det begynner å ligne noe, sier han.
Solgte 6000 treretters middager
Men det stopper ikke der:
- Åpnet ny bar som ligger i tilknytning til resepsjonen
- Bygget nytt treningsrom
- Selger toast/pizza for å dekke små-sulten-behovet
- Ansetter egen kokk fra mai-september
– Vi tilbyr hotell/frokost, men har ingen restaurant. I fjor solgte vi 6000 treretters middager på hotellet, men det var via catering, og noe vi ikke tjente mye penger på. Med kokk og egen produksjon har jeg stor tro på vi skal få opp omsetningen. Hotellbassenget har vi stengt, men et nytt treningssenter med dusj og badstue er blitt veldig godt mottatt.
– Det er enkel drift ved hotellet; jeg er den eneste som jobber i administrasjonen, og med hjelp fra gode kolleger tar meg av salg- og markedsføring. Vi har heller ingen vaktmester, men har et firma på tilkalling ved behov. Med lave kostnader kan vi også legge oss lavere i pris enn konkurrentene selv om produktet vårt er på linje med konkurrentenes, forteller Wilhelmsen.
Lanserer lojalitetsprogram
I april lanserer Hotel Noreg et lojalitetsprogram. Gjester som bestiller direkte via hotellets hjemmeside vil få bonus de kan bruke ved hotellet. Nylig inngikk de en toårig avtale med flyselskapet Norwegian.
Hotellet har 13 ansatte.
– Dette er fantastisk morsomt, og jeg har verdens kjekkeste jobb. Jeg har veldig lyst til at vi skal lykkes, og vi er på god vei. Det er et fantastisk personale her med en snittalder på over 40 år, og som brenner for hotellet, sier Thomas Wilhelmsen.