Åpner hotell med inspirasjon fra rivieraen: - Dette blir helt unikt
Etter fem års planlegging og arbeid, åpner Hotel Riviera 1. juni på den gamle industritomten i det som blir en ny bydel i Moss.
Her – med vannet og parken som nærmeste nabo – åpner Norwegian Hospitality Group (NGH) et unikt hotell i norsk sammenheng, skal vi tro hotelldirektør Petter Wilhelmsen.
– Vi gleder oss veldig til å åpne hotellet og ta imot gjestene. Det blir et destinasjonshotell, et annerledes hotell som ligger i en annen prisklasse. Vil ikke gå de andre i næringen - men tilføre Moss en ny attraksjon, sier Wilhelmsen (53) til Hotellmagasinet.no.
Utbyggingen er et samarbeid mellom NGH og Höegh Eiendom, men det er NGH som står for driften. Hotellet er en del av Nordic Hotels and Resort, som igjen eies av Petter Stordalen.
Hotelldirektør med lang erfaring
53-åringen forteller at de aller fleste av avdelingslederne er ansatt, og at de blir rundt 100 totalt.
Den andre uka i januar gjennomførte NHG en audition på Verket Scene i Moss for å rekruttere flere ansatte. 210 personer var til stede på den store happeningen.
– Vi trenger blant annet kokker, servitører, terapeuter, renholdere og resepsjonister, og alle andre mulige stillinger på et hotell. Jeg håper og tror mye vil falle på plass etter audition. Samtidig er vi i god dialog med NAV og offentlige rekrutteringsbedrifter i Moss. Vi ønsker å gi folk med hull i CV-en sjansen hos oss, forteller Wilhelmsen.
Som har lommene fulle av erfaring. Han har gått befalsskolen, hotellfagskolen, studert økonomi og logistikk - og gått gradene innad i hotell-bransjen fra inn- og utland. Og er bosatt i Drammen.
Navnet på hotellet er inspirert av riviera som betyr «der hav møter land». Hotellet går over 14 etasjer, har 172 rom, sju ulike konferansesaler i ulike størrelser.
– Hos oss har vi valgt å kalle det Social Club-avdeling. Her har hvert rom sitt eget navn som Havana Club, Palm Springs, St. Tropez, Capri og Miami for å nevne noen. Rommene er designet med inspirasjon fra hvert av disse stedene. Utenfor, i vrimlearealet er det åpent kjøkken, såkalt show-kjøkken og bar hvor folk kan mingle – men samtidig nyte middagen i sitt lokale, forteller han.
L-formet basseng på taket
I tillegg brasserie og Beach Club med uteservering, ligger det i toppetasjen en spektakulær spa- og velvære-avdeling med basseng i L-form og treningssenter. Bassenget er 22 meter langt og 11 meter bredt med motstrøms-anlegg. I bassenget er det også innebygde Jacuzzi, sittebenker, lys og vannkaskader.
Og tradisjonell badstue, dampbadstue og kaldkulp. Det er undervannshøyttalere i bassenget, og musikk blir sentralt.
Wilhelmsen vil ikke kommentere pris på herligheten, men bekrefter at det er «svært kostbart».
– Avdelingen i 14. etasje blir et Club-konsept med musikk og barer. Taket er åpent slik at bassenget i L-form går fra innendørs til utendørs, sier hotelldirektøren.
Fra hotellet kan en nærmest kaste seg ut i Oslofjorden.
– Tomten ligger fantastisk til med offentlig park og strand rett utenfor døra, legger han til.