Sider-safari i verdensklasse
Hotellkjeden De Historiske, Siderklynga i Hardanger og The Fjords lanserer nå en opplevelsesreise med noe av det beste Norge kan tilby. Norges edleste dråper spiller hovedrollen.
Korona-krisen i norsk reiseliv er drepende, men det sørger også for innovasjon, utvikling og nye samarbeidskonstellasjoner.
Og i Hardanger har de aldri vært redd for gode samarbeid.
«Sider frå Hardanger» er en beskyttet geografisk betegnelse på linje med Calvados eller Champagne. Den unike sideren har fått en renessanse og er blitt et prisvinnende høykvalitetsprodukt.
Skreddersydde pakker
I Hardanger er det 19 siderprodusenter som lager hver sin unike sider, basert på sin historie og sine epler. I samarbeid med våre hotellene i De Historiske og sidergardene i Hardanger har hotellkjeden skreddersydd pakker som inkluderer både gardsbesøk, sidersmaking og båttur med den prisbelønte hybridbåten Vision of the Fjords.
Her kan gjestene nyte "Norges champagne", besøke flere av siderprodusentene og få en innføring i produksjon, kultur og smak. Pakkene er både med og uten overnatting, eller et fjordcruise som er en opplevelse på fjorden med Vision of The Fjords.
– Vi er stolte av å tilby et produkt i verdensklasse og det er verdt å merke seg at sider fra Hardanger tok hele 4 gull og fikk totalt 9 internasjonale priser da International Cider Competition 2019 ble avholdt i San Sebastian i Spania, forteller Nils Henrik Geitle i De Historiske.
Overnatting vil tilbys på Utne Hotel og Hotel Ullensvang i kombinasjon med de aktuelle opplevelsene.
Spektakulær båt
Vision of The Fjords er et skip utviklet og bygget i Norge for en bærekraftig reiseopplevelse på norske fjorder. Fartøyet er luftig og romslig innvendig. Store panoramavinduer gir alle om bord en fantastisk utsikt til fjord og fjell. Det er enkelt å holde den anbefalte avstanden mellom personer og grupper. På dekk er det 400 meter rekkverk som gir de 200 passasjerene 2 meter hver med orkesterplass til naturen. Fartøyet har vunnet en serie med priser for design, for innovasjon og for universell utforming. Vision of The Fjords er moderne norsk industridesign på sitt ypperste, og bringer deg trygt og stille rundt i fjorden.
– Legg vin-turen til Norge
Vinturer til Italia, Frankrike og Spania er meget populært, men 2020 er ikke året for den slags.
– Responsen fra målgrupper som er opptatt av kvalitet er meget positiv og dette er et produkt som er konkurransedyktig med de beste vin-turene til Frankrike og Italia, sier Geitle.
Sider-konseptet fra Hardanger fanger opp alle gjeldende trender som dagens marked etterspør;
- Lokal
- Autentisk og ekte
- Drikke- og matopplevelser i verdensklasse
- Historie og læring om norske produkter
- Bærekraft og naturopplevelser som kan måle seg i internasjonal konkurranse
Stein Ove Rolland, adm. dir. i Fjord Norge AS, har stor tro på tilbudet.
– Det er slik utvikling og samarbeidsprosjekter som gjør at reiselivsbedriftene vil kunne overleve post-Corona. I dette tilfellet snakker vi også om kvalitetsprodukter i et av våre mest ikoniske landskap! Dette bør utvilsomt bidra til stor interesse blant nordmenn og, når landets grenser åpner igjen, blant utlendinger på jakt etter unike opplevelser i vår storslåtte natur.