Skal bli markedsledende i Norden
Scandic-kjeden åpner sitt første økonomihotell i Stockholm.
Økonomisegmentet er det raskest voksende segmentet i det europeiske hotellmarkedet. For å møte etterspørselen fra en ny generasjon hotellgjester, åpner Scandic nå det første hotellet under merkevaren Scandic Go; et bærekraftig og smart hotellkonsept til en bra pris, heter det i en pressemelding fra hotellkjeden.
LES OGSÅ: Frogner House med storsatsing i Stavanger
Ambisjonen er at selskapet på sikt skal bli markedsledende i økonomisegmentet i Norden, og med Scandic Go øke ekspansjonstakten utenfor Norden. Først ut er Stockholm, der Scandic Go åpner i begynnelsen av september.
Smarte løsninger
– Det hurtigvoksende økonomisegmentet gir oss en fantastisk og unik mulighet til å ytterligere styrke porteføljen vår, for å møte den raskt voksende etterspørselen fra en ny generasjon hotellgjester. Med Scandic Go kommer vi til å ta en ledende rolle i å utvikle segmentet i Norden, og jeg ser store ekspansjonsmuligheter utenfor våre nordiske markeder, sier konsernsjef Jens Mathiesen i Scandic Hotels.
Varemerket Scandic Go ble presentert for første gang i 2020, men utrullingen ble satt på hold på grunn av pandemien. Nå er arbeidet i full gang før lanseringen etter sommeren. Det første hotellet, som ligger sentralt plassert i Stockholm, er et eksisterende Scandic-hotell i Upplandsgatan som skal renoveres og gjenåpnes som første Scandic Go.
LES OGSÅ: 249 prosent økning i Oslo
Økonomisegmentet har vokst de seneste årene, og forventes å vokse ytterligere, drevet av endrede reisevaner og nye økonomiske forutsetninger for mange reisende. I Norden er segmentet underutviklet sammenliknet med det europeiske markedet, og står for mindre enn fem prosent av markedstotalen.
Scandic Go skal være ensbetydende med smarte løsninger, attraktive byområder og bra pris. Designet skal være ungt, innbydende og bærekraftig, og hos Scandic Go skal man få dekket de mest vesentlige sidene ved et hotellopphold. Fullservicerestauranter, gym og møtefasiliteter er tatt bort, til fordel for et mer begrenset, men nøye utvalgt sortiment av mat, drikke, frokost og romopplevelser til en bra pris.
Store vekstambisjoner
– Med våre 270 hoteller har vi i dag et bredt tilbud til mellomsegmentet og det øvre mellomsegmentet i besøksnæringen. Scandic Go vil komplimentere tilbudet vårt og hjelpe oss med å nå en ny, prisbevisst målgruppe. Jeg er overbevist om at dette initiativet og den nye merkevaren styrker vekstpotensialet vårt ytterligere, og jeg ser gode muligheter for å åpne Scandic Go på et 50-talls steder i våre markeder, avslutter Jens Mathiesen.
LES OGSÅ: Kokken Rudi gjør karriere i Radisson
Med etableringen av Scandic Go, åpner Scandic opp for hoteller med kompakte rom og mindre fellesarealer enn selskapets fullservicehoteller. Bortsett fra konfigureringer, er planen i hovedsak å bidra til vekst gjennom nye konstruksjoner og hotellovertakelser. Med Scandic Go vurderes det at Scandics veksttakt på sikt kan økes med ytterligere 1000 til 1500 rom årlig.