Tjente mer enn noen gang: Forventer ytterligere vekst i 2025
Strawberry fortsetter veksten og ender med en omsetning på nesten 19 milliarder norske kroner og en EBITDA på over 1,5 milliarder kroner i 2024.
I Norden har Strawberry nærmere 250 hoteller. Bare i 2024 utvidet selskapet med 15 nye hoteller med til sammen over 3.000 rom.
Selskapet har i dag nesten 50.000 rom totalt og over 20.000 ansatte og befester plassen som et av Nordens største hotellkonserner.
– 2024 har vært nok et eventyrlig år, og veksten etter pandemien har vært formidabel. Derfor fortsetter vi å investere i nye hoteller og i å oppgradere den eksisterende porteføljen vår, sier konsernsjef Torgeir Silseth i Strawberry.
– Samlet i 2024 investerte vi omtrent en halv milliard på det. Det betyr at vi kan ansette flere og gi et enda bedre og variert tilbud til gjestene våre.
Forventer ytterligere vekst
Eier Petter Stordalen forventer at Strawberry-veksten vil fortsette i 2025.
– Vi forventer at topplinjen kommer til å fortsette å vokse og at vi setter nye rekorder i 2025, både når det kommer til EBITDA og resultat før skatt – med god margin. Jeg er så trygg jeg kan være på at vi kommer til å passere én milliard kroner i resultat før skatt, sier eier Petter Stordalen i Strawberry til Kapital.
– Hvis noen hadde sagt til meg, etter pandemien i mars 2022, at vi kom til å ha en omsetning på over 20 milliarder i 2025 og et resultat før skatt på én milliard, hadde jeg ikke trodd på dem.
Byttet navn i 2023
Etter at hotellkonsernet skiftet navn til Strawberry i mai 2023, fortsetter de nå med å utvikle og utvide kjedene.
Selskapet lanserte nylig kjeden Stopover og rebrander i løpet av de neste ukene Clarion Collection til Home Hotel.
Konsernet hevder Home Hotel er kjeden med de mest lojale businesskundene, som kan ha opp mot 200 reisedøgn i året.
Kjeden får et helt nytt konsept med et tilbud som er enda bedre tilpasset de som bor mye på hotell. Samlet skal Strawberry og partnerne investere mer enn 500 millioner norske kroner i fornyelse av Home Hotel.
– Strawberry har også investert mye i å fornye hele tech-stachen vår. På halvannet år har vi fornyet nesten alle systemene vi bruker på hotellene. Det har vært en enormt imponerende operasjon gjennomført på rekordtid, sier Silseth.
Samarbeid med Norwegian
Strawberry har også lansert fordelsvalutaen Spenn sammen med Norwegian det siste året.
Nå planlegger de to selskapene å utvide Spenn med stadig flere partnere og enda flere lukrative tilbud for de som blir medlemmer.
Målet for Strawberry og Norwegian er at Spenn skal bli markedets mest fleksible fordelsvaluta som kan brukes på tvers av ulike lojalitetsprogrammer i Norden.
– Strawberry tilbyr ikke bare hotellrom, men har Nordens største restaurantportefølje, og et stort antall barer, kafeer, spa, gym i tillegg til 2000 møterom. Med overtakelsen av navnerettighetene til Strawberry Arena i Stockholm tilbyr vi også nå opplevelsespakker til gjestene våre, sier eier Petter Stordalen i Strawberry.
– Vi er kåret til beste hotellkjede i Norden, og skal fremdeles være et hotell med et bankende hjerte for omgivelsene. Vi fortsetter arbeidet med å inkludere i arbeidslivet.
Hotellselskapet har stordriftsfordeler som gjør det lettere å tåle svingningene i markedene. 2024 var et tøft år blant annet i Gøteborg og på Vantaa, flyplassen utenfor Helsinki.
For Oslo og Tromsø har 2024 vært et svært godt år. Strawberry sier det gjør at selskapet kan investere mye i nye hoteller, oppgradering av hoteller og ansette enda flere i årene som kommer.