Etter år med underskudd tok direktøren grep: – Vi måler ikke effektivitet, men kvalitet og servicegrad
Hurdalsjøen Hotell & Spa med litt av en snuoperasjon.
Bare en halvtimes kjøring fra Gardermoen, og en time fra hovedstaden, ligger hotellperlen med 111 rom og med innsjøen Hurdalsjøen som nærmeste nabo. Hotellet fra 1969 ble i sin tid bygget av Norsk lektorlag, driftes gjennom et eget aksjeselskap, og er en del av eiendomsfondet til utdanningsforbundet.
– Vi har tre verdier som vi er opptatt av hver dag: Kvalitetsbevisste, inkluderende og kreative. Jo mer unike og kreative vi kan være – desto bedre leverer vi. Første halvår har vært ok, men høsten ser veldig bra ut, sier direktør Pål Gjerstad (58) til Hotellmagasinet.
Startet på doktorgrad-avhandling
I dag tjener hotellet penger. Men slik har det ikke alltid vært. Da Gjerstad kom inn dørene for rundt åtte år siden hadde hotellet drevet med underskudd i flere år. Den gang var omsetningen 28 millioner kroner – i fjor rundet de 60 millioner med et positivt resultat på bunnlinjen.
Hotellet har 50 årsverk.
– Vi måtte foreta oss noe, og har bygget stein for stein og vært kreative rundt oppussingen. Det har kostet en del millioner, men gitt resultater. Jeg har selv erfaring med oppussing og hotellutbygging, og det har kommet godt med. Uansett hadde ikke dette vært mulig uten den fantastiske staben ved hotellet, sier Gjerstad.
58-åringen har lommene fulle av erfaring fra hotellbransjen fra Scandic- og Thon-kjeden for å nevne noe. Han er utdannet kokk, og startet som servitør som 16-åring. Og har i tillegg to (!) mastergrader, en i business fra Glasgow og i organisasjon og ledelse fra BI. Som ikke det var nok startet han for noen år siden på doktorgrad-avhandlingen i ledelse ved NTNU.
Kunne ikke leve av kurs og konferanse
I en årrekke bodde Erna-regjeringen på hotellet for å spikre statsbudsjettet, og det var kanskje mest kjent som et kurs- og konferansehotell. Nå er det annerledes: I helgene fylles hotellet med spagjester og par. Og gjester som ønsker å nye et godt måltid.
– Kurs og konferanse alene var ikke nok til å tjene penger, understreker Gjerstad.
Flere nødvendige tiltak ble iverksatt:
- Pusset opp rom og fellesarealer
- Bygget nytt svømmebasseng og spa-konsept med flere badstuer og behandlingsrom. I tillegg flytende badstu
- Laget en a la carte- og fine-dining-restaurant med kortreist og ureist mat. Sistnevnte restaurant har plass til 20 gjester rundt et stort eikebord
- Bygget vinkjeller
- Startet å produsere egne drikkevarer
- Bygget skulpturpark
– Vi er nødt til å gjøre noe annet enn de tradisjonelle kjedene skal vi overleve, for vi kan ikke konkurrere på pris - og det koster derfor litt ekstra å bo hos oss. Vi måler ikke effektivitet, men kvalitet og servicegrad. Hos oss møter gjestene faglærte og dyktige folk – og de får servert et unikt produkt med kortreist og ureist mat som er laget fra bunnen av. Fisken som serveres kommer fra Hurdalsjøen. Vi har egen urtehage, bruker lokale bønder, og mater griser med restemat fra hotellet. I tillegg tilbyr vi egne drikkevarer med fem ølsorter fra eget mikrobryggeri, egen hvit- og rødvin – og hele seks ulike spritsorter. Vi er veldig selvforsynte, forteller han.
Kunstnervin på polet
Gjerstad er selv hobbykunstner. Flere kjente kunstnere har levert kunst til skulpturparken som har vokst stort de siste årene.
Kunstnervinene er tilgjengelige på vinmonopolet, og hver flaske som selges gir 10 kroner i kickback som uavkortet går til et kunstnerfond. Vinetikettene er designet av Nico Widerberg og Sverre Bjertnes.
Gjerstad sier hotellet også skal satse mer mot minikonserter i tiden som kommer. Nylig hadde de konsert med Magnus Grønneberg som ga fulle hus. Etter ferien kommer Henning Kvitnes.
– Rieslingen har vi solgt 5000 flasker av. Vi gir oss ikke med det vi har fått til – vi har flere spennende planer i tiden som kommer, sier 58-åringen entusiastisk.