Frykter tøffere tider for hotellene
– Vi er særlig obs på første kvartal og frem til påske, sier Torgeir Silseth.
2023 har så langt vært en eneste stor opptur for mange hoteller med økning i belegg og priser. Men nå varsler konsernsjef i Strawberry, Torgeir Silseth, langt tøffere tider.
– Min jobb er å være bekymret. Vi har andre hos oss om har ansvaret for å være optimistiske. Vi ser nå en avmatning etter ketchupeffekten vi fikk i kjølvannet av pandemien, en effekt som varte til godt ute i 2023. Så året i år blir superfint og bedre enn i fjor. Men selv om vi eksempelvis satt omsetningsrekord nå i september, var den organiske veksten lavere enn inflasjonen. Så det er tydelig at det begynner å bremse litt opp nå, sier Silseth i et intervju med DN.
– Renten settes opp for å få forbruket ned. Vi er jo avhengige av at folk bruker penger, så vi er forberedt på lavere forbruk inn i 2024. Det er ikke krise og blod på gaten, men en klar oppbremsing særlig i privatmarkedet. Vi er særlig obs på første kvartal og frem til påske der vi ser en liten tendens til at innbookingen er noe svakere, legger han til.
Scandics konsernsjef Jens Mathiesen sier følgende til DN:
– Det mangler fortsatt litt på belegg. Og vi har mistet en del trafikk fra Asia. Men prisene har utviklet seg positivt og trafikken internordisk og fra Europa har økt.
Konserndirektøren i Thon Hotels, Morten Thorvaldsen, frykter mest kurs- og konferansemarkedet.
– Vi har hatt en gjennomgang her nå. Jeg er egentlig mest usikker på markedet fremover for kurs, konferanser og events. For den individuelle bookingen ser det faktisk ganske ålreit ut, sier han