Hotelldirektør Marte har master i finans, bachelor i hotelledelse og driver lederutvikling og konflikthåndtering
Store endringer på Radisson Blu Hotel i Tromsø.
Det var kanskje aldri tvil om hva Tromsø-jenta Marte Knudtsen (37) skulle bli når hun ble stor: Med en far som jobbet i hotellbransjen, og attpåtil på Radisson Blu i hjembyen, som direktør og salgssjef, ble Marte tidlig introdusert for bransjen og hotellet.
Ekte tallknuser
Og i juni i fjor var det hennes tur til å innta direktørstolen. Da hadde hun samlet seg år med erfaring fra blant annet Scandic- og Rica-kjeden.
– Jeg husker godt at jeg hjalp til på hotellet som 10-åring, vasket rom og gjorde andre ting. Det har vært en drøm å komme seg inn i et internasjonalt selskap. Det er så mye historie i dette bygget, sier Marte Knudtsen til Hotellmagasinet.
Den blide nordlendingen slår om til klokkerent østlandsdialekt i intervju med Hotellmagasinet. 37-åringen har lommene fulle av utdanning: Master i internasjonal finans fra Dubai og bachelor i hotelledelse fra Australia. I tillegg driver hun lederutvikling, teamoppsett og konflikthåndtering.
– Jeg har opparbeidet meg en del erfaring, men er fremdeles ung. Tall har alltid vært min greie, men hovedfokuset i min jobb er mennesker. Jeg lærer av faren min fortsatt, og spesielt det med lederskap siden han er en veldig god leder. Jeg får brukt for utdannelsen min i det daglige, sier hun.
Varsler flere endringer
Marte har gjort endringer på Radisson-hotellet etter at hun inntok direktørstolen.
– Vi har hatt stort søkelys på hvordan hotellet skal operere etter pandemien, og har endret ting i driften og i ledelsen, i tillegg jobbet med ansatte og videreutvikling. Noen ansatte har fått nye oppgaver som er blitt fordelt fra meg og fra avdelingsledere. Det er viktig at de ansatte får eierskap, og er med på endringene. Mange gode ideer ble satt på vent på grunn av pandemien. Planen er å fortsette med endringer for å bedre produktet til våre gjester, forteller Knudtsen.
– Jeg er veldig fornøyd med teamet, og vi er en sammensveiset gjeng som ønsker det samme.
Hotellet i ishavsbyen har 269 rom og rundt 200 ansatte.
Beste frokost i Troms
Selv om turistene de siste månedene har strømmet til Tromsø, er konkurransen knallhard.
– Vi må levere kvalitet og prestere, og gjestene skal sitte igjen med en følelse at det var verdt pengene å tilbringe tid hos oss. Et Radisson-hotell krever litt ekstra. Vi må hele tiden tenke nytt, og være kreative når det gjelder nye konsepter. Vi har hatt utendørs grillsesjon vinterstid, det har vært en suksess. Og temafester i friområdet.
Marte husker godt historiene om at hotellene holdt stengt i julen på 80- og 90-tallet fordi det ikke var turister i byen. Det har endret seg.
– Det ble gjort en fenomenal jobbe med å promotere midtnattsol, byen og hotellet for mange år siden. Hotelledelsen ønsker å satse på Tromsø, og vi har et mål om å øke turismen i sommersesongen. Vi ble kåret til den beste frokosten i Troms fylke i fjor, og det blir spennende å se hvor vi ender på landsbasis i år.
Sier Marte Knudtsen.