
Redder mer mat enn noen gang
Scandic har samarbeidet med Too Good To Go siden 2016, og er den største hotellaktøren i matredder-appen i Norge. I 2024 resulterte dette i at 67.000 måltider ble reddet.
Scandic har i en årrekke jobbet målrettet for å redusere matsvinn på sine hoteller. Direktør Morten Malting for mat og drikke i Scandic Norge understreker at arbeidet har vært systematisk og langvarig.
– Vi tar en rekke grep i serveringen for å redusere matsvinnet, sier direktør Morten Malting for mat og drikke i Scandic Norge.
– Utformingen av buffeten er viktig for oss, og ved å bruke mindre tallerkener og bytte ut maten oftere oppnår vi både redusert matsvinn og bedre matkvalitet.
Innsikt gjennom måleverktøy
Scandic er så langt den eneste hotellkjeden i Norge som har oppfylt kravene til bransjens strengeste miljøsertifisering.
Gjennom bransjeavtalen for reduksjon av matsvinn har Scandic Norge allerede redusert matsvinnet med over 40 prosent, og skriver i en pressemelding at de nærmer seg stadig FNs mål om en reduksjon innen 2030.
– Hele Scandic-kjeden bruker også den digitale løsningen SmartKitchen, et måleverktøy som gir oss innsikt og kontroll over matsvinnet, og dermed bidrar til betydelige forbedringer, sier Malting.
– Vi har forpliktet oss til å halvere matsvinnet innen 2030, og er allerede godt på vei – så langt har vi klart å redusere matsvinnet med godt over 40 prosent.
Matsvinn tar aldri ferie
Scandic inngikk samarbeid med Too Good To Go i 2016, og siden den gang har hotellkjeden reddet hele 430.000 måltider.
Dette tilsvarer klimabelastningen av 825 reisende mellom Oslo og New York, eller et vannforbruk på 348 millioner liter – nok til å fylle 139 olympiske svømmebasseng.
– Vi er veldig stolte av at hotellkjeden Scandic er med i appen, og vi gleder oss til å se hva mer Scandic vil få til gjennom gode tiltak og initiativ for å minske matsvinnet, sier daglig leder Ken Vanhoegaerden i Too Good To Go Norge.