McDonald's tester papirsugerør
McDonald’s Norge går nå i gang med en omfattende testing av papirsugerør. Tilbakemeldingene fra restaurantgjestene vil være et viktig bidrag til beslutningen om hva "burgerkjeden" velger som alternativ til plastsugerør.
McDonald’s har 71 restauranter i Norge som årlig serverer 35 millioner gjester. Denne uken starter McDonald’s Norge en omfattende test hvor plastsugerør blir erstattet av papirsugerør. I selskapets restauranter i Oslo sentrum, samt i Nygårdskrysset (Ski) og Arendal kan gjestene nå teste sugerør av papir.
– Som verdens største restaurantkjede har vi både ansvar og mulighet til å ta tak i noen av de største utfordringene vi står overfor i dag. Både den økende plastforurensningen i havet samt de enorme plastmengdene som produseres hver eneste dag, bidrar til stor bekymring over hele verden. McDonald’s ønsker å være en del av løsningen, og har en klar ambisjon om å finne mer bærekraftige alternativer til plastsugerør globalt. Vi inviterer nå gjestene våre til å teste papirsugerør og til å dele sine meninger om det nye alternativet. Resultatet fra testingen vil få betydning for valg av sugerør i fremtiden, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge.
Alle gjester som besøker de utvalgte restaurantene inviteres til å teste og legge igjen sine tilbakemeldinger på nettsiden www.plastsuger.no.
En del av en global emballasjestrategi
McDonald’s har over 37 000 restauranter i mer enn 100 land, og mer enn 69 millioner gjester daglig. Selv små endringer i McDonald’s emballasjebruk kan ha stor innvirkning på miljøet.
– Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle mer bærekraftige løsninger for emballasje og avfall, og plastsugerør er noe vi har lett etter alternativer til lenge. I tillegg til test av alternativer til plastsugerør har vi allerede lansert en ny emballasje for McFlurry, uten plastlokk. Dette har alene bidratt til en reduksjon av plastemballasje fra våre restauranter i Norge, sier Mellbye.
Stiller høye krav
– Vi er opptatt av at våre produkter skal ha høy standard, og det inkluderer også emballasjen vi bruker. Før vi lanserer nye sugerør i alle restauranter ønsker vi å forsikre oss om at produksjonen av sugerørene er bærekraftig, samt at de holder høyeste kvalitet. Vi håper mange av kundene våre vil delta i testingen, slik at vi sammen kan finne en bærekraftig løsning som verken går på kompromiss med kvalitet eller smak, sier Mellbye.