GIR GASS: Reiselivssjef i Visit Lillehammer, Merethe Sandum, jobber for at Lillehammer og Gudbrandsdalen skal bli Norges foretrukne reisemål innen 2030.

Hun skal gjøre regionen til Norges mest populære helårs reisemål

– Fantastisk for reiselivet på Lillehammer og Gudbrandsdalen hvis dette blir en realitet, sier hotelldirektør Erik Fostervoll.

Publisert Sist oppdatert

Visit Lillehammer har sammen med Nasjonalparkriket Reiseliv og Visit Jotunheimen, jobbet iherdig og målrettet de siste årene med en masterplan for reiseliv som nå skal ut på høring.

Kort fortalt går planen ut på å gjøre destinasjon Lillehammer og Gudbrandsdalen, Sjusjøen i Ringsaker inkludert, til et enda mer attraktivt og bærekraftig reisemål innen 2030.

Sagt på en annen måte: Gjøre regionen til Norges mest populære helårs reisemål!

– Det er en ambisiøs plan, men skal vi lykkes må vi tørre å tenke stort. Det koster ikke mer penger å tenke stort og være visjonære. Vi må unne hverandre suksess, og det gjør vi med å samarbeide, sier reiselivssjef i Visit Lillehammer, Merethe Sandum, til Hotellmagasinet.no.

Mange års arbeid

De offensive reiselivsplanene er god musikk for direktør på Scandic Victoria Lillehammer, Erik Fostervoll, som også sitter i styret i Lillehammer næringsforening.

– Det er viet noen kapiteler i masterplanen til bærekraft, det er veldig positivt og fremtidsrettet. Med søkelys på det som skaper reiselyst i kombinasjon med reiseopplevelser kan dette bli utrolig bra for Lillehammer og Gudbrandsdalen. Det er blitt gjort et veldig godt stykke arbeid med masterplanen så langt. Jeg håper alle finner dette interessant og at planene vil bli en realitet, sier Fostervoll.

Reiselivssjef Sandum har lommene fulle av reiselivserfaring fra Hamar- og Gjøvik-regionen. 1. september 2021 startet hun i jobben i Visit Lillehammer, og har lagt ned utallige arbeidstimer med utviklingen av masterplanen.

– Arbeidet med disse planene startet for noen år siden. Vi kommer ikke til lykkes hvis ikke næringslivet og også kommunene deltar aktivt. Dette vil få store positive ringvirkninger for hotellbransjen og skape trafikk og bidra til økte inntekter for mange næringer i Gudbrandsdalen, sier hun.

Kan tilby snø året rundt

Flere konsepter er utviklet: Allerede i mars kliner de til med en to dagers konferanse innen reiseliv og næringsliv, Summit Kvitfjell, samtidig med verdenscupen i alpint i nettopp Kvitfjell.

– Det er ikke så mange andre som kan legge en hel næringslivsuke på snø, sier hun stolt.

Og det er mer i vente.

– I vår region kan vi tilby noe ingen andre kan; 12 måneder med ekte snø. Vinteren hos oss er helt spesiell. Mange utenlandske turister ønsker ekte vinterlandskap, og dette må vi utnytte mer. Det er mange steder i Europa hvor det nå er snøfattig, sier Sandum.

Powered by Labrador CMS