Hotellbransjen får skryt for miljøarbeidet
Varsler strengere krav i tiden som kommer.
Miljøsertifisering er i vinden som aldri før. Og det merkes godt hos stiftelsen Miljøfyrtårn som sammen med ISO 14001 og Emas tilbyr miljøsertifisering fra små bedrifter til store konserner.
– Hotellbransjen er en bransje som er flinke og tar miljø- og klimautforingen på alvor. Jobber du godt og konkret vil det også kunne gjenspeiles på bunnlinjen, sier leder for salg og marked i stiftelsen Miljøfyrtårn, Renate Lindmark (43), til Hotellmagasinet.
Optimalisere innkjøp
Hun har erfaring fra mange ulike bransjer, også hotell- og restaurantbransjen. Og understreker at hun brenner for å sikre bærekraft og grønn omstilling i næringen.
Men hva menes egentlig med å være Miljøfyrtårn? Kort fortalt handler det om å få en oversikt over sine vesentlige miljøpåvirkninger, arbeide systematisk med tiltak og dokumentere resultatene.
Tiltak kan være å optimalisere innkjøp av mat og emballasje, forhindre matsvinn, bruk av lokale leverandører for å minimere reisevei – men det kan også være å tenke sirkulært ved gjenbruk av materialer og møbler for å nevne noe.
Med på kjøpet følger forhåpentligvis gode resultater på bunnlinja.
– Som hotellgjest kan du være med å bespare miljøet ved å ha færre dager med vask av rom, sengetøy og at håndklær kun byttes ved behov.
Klimanøytral hotellkjede
I dag har Miljøfyrtårn nærmere 9650 sertifiserte virksomheter med. Pris for sertifisering varier i forhold til størrelse på bedriften.
De største hotellkjedene er sertifiserte, også mange enkeltstående hoteller. Mange krever at du skal være sertifisert for i det hele tatt være en samarbeidspartner. Hotellkjeden Classic Norway Hotels er en av disse.
– Kjeden startet systematisk arbeid med bærekraftarbeidet for noen år siden, og i den forbindelse ble Miljøfyrtårn valgt som miljøsertifiseringsordning. Vi har som mål å bli en klimanøytral hotellkjede på sikt, sier adm. dir. Stephen Meinich-Bache til Hotellmagasinet.
Ifølge Lindmark vil kravene skjerpes fremover. Blant annet vil bærekraftrapportering bli påkrevd for de største allerede fra 2025.
Yngre generasjonen
– Min erfaring er at miljøsertifiseringen må forankres i ledelsen, det er de som må være pådriver for å lykkes. Du må ha gode styringssystemer skal dette fungere i praksis. Der hotellbransje er flinke, har flere i restaurantbransjen en vei å gå, men det finnes noen unntak: Et eksempel er restauranten Asia på Aker Brygge som nylig vant Årets Miljøfyrtårn Inspirasjonspris. I bedriften jobbes det med alle aspekter av bærekraft og svært aktivt for å unngå matsvinn. De har til og med fotavtrykk per måltid på menyen. Og det har gitt resultater både på bunnlinjen og i popularitet, forteller Lindmark.
Som legger til at spesielt en gruppe er opptatt av miljøaspektet:
– Den yngre generasjon følger godt med. De er opptatt av at varene og tjenestene de kjøper er miljøvennlige og gir et minst mulig klimaavtrykk. Om det er at vaskemidlene og såpen på hotellet er miljømerket, hvordan hotellet tilrettelegger for bærekraftige aktiviteter eller at klimaavtrykket på hva en spiser er lavest mulig. Sammen med konkrete krav, blir det nok mer og mer fokus på dette i årene som kommer, og det blir fort et konkurransefortrinn å være innovativ innenfor bærekraft, sier Lindmark. Her har alle mer å gå på.