Hotellkjeden dominerer frokostkåring. Se hele listen
Ti Scandic-hoteller videre til semifinalen i Twining’s Best Breakfast.
– Jeg er stolt av innsatsen til frokostheltene våre, sier direktør for mat og drikke i hotellkjeden, Morten Malting.
Dommerne i konkurransen vurderer frokostene ved mer enn 400 hoteller over hele landet, og kårer deretter vinnere per region. Finalen i den prestisjetunge frokostkonkurransen arrangeres på høsten, og der kåres hotellet som har Norges beste frokost.
Sterk frokostkultur
I årets versjon av konkurransen har Scandic ti semifinalister fordelt på fem av seks regioner. Det er klart flest blant hotellkjedene som er med i kåringen.
Hotellene som er plukket ut er:
Scandic Lillestrøm, Scandic Ambassadeur Drammen, Hotel Norge by Scandic, Scandic Sunnfjord, Scandic Nidelven, Scandic Hell, Scandic Ishavshotel, Scandic Alta, Scandic Kristiansand Bystranda og Scandic Park Sandefjord, heter det i en pressemelding fra Scandic-kjeden.
– Vi har skapt en sterk kultur for frokost her i Scandic, og har medarbeidere som strekker seg langt for å skape fantastiske opplevelser for gjestene våre. Vi har folk som står opp midt på natta for å levere frokost i særklasse, og jeg er rett og slett stolt over innsatsen til frokostheltene våre, sier direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting.
Årets konkurranse er den 17. i rekken, og arrangøren beskriver nivået på hotellfrokostene i Norge som skyhøyt. Det er kåret semifinalister i to ulike kategorier, kjedehoteller og frittstående hoteller, og denne inndelingen vil også gjelde i finalen som avvikles i høst.
Helhetlig frokostopplevelse
Arrangøren opplyser at bærekraft vil være et fokusområde i konkurransen i år.
– Det er utrolig gledelig å høre. Vi har lenge ment at den beste frokosten også kan være den mest bærekraftige. Vi jobber systematisk for å utnytte råvarene våre, og har gjennom målrettet arbeid klart å redusere svinnet fra buffetene våre til et minimum. Det er vi stolte av, sier Malting.
I tillegg til bærekraft, vurderes frokostene ut ifra kvaliteten på produktene, utvalg, presentasjon, informasjon til gjestene, service, atmosfære, renhold og ryddighet.
– Frokost er utrolig viktig for de som bor på hotellene våre. Vi er opptatt av å gi gjestene den beste starten på dagen, og ser hele tiden etter måter å forbedre oss på, sier Malting.
– Vi er på utkikk etter den helhetlige frokostopplevelsen når vi er ute og vurderer leveransen på hotellene. Det er viktig at man blir tatt imot på en hyggelig måte, at man finner et intimt og koselig sted å sitte, og at man blir fulgt opp på en god måte av de ansatte. Logistikken i frokostsalen har mye å si for opplevelsen, og så er selvfølgelig sortimentet avgjørende. Det trenger ikke å være så mange artikler i frokosten, det viktigste er at det tilbys produkter av høy kvalitet, sier juryleder Lars Erik Underthun.