Han har aldri opplevd noe lignende
Utenlandske turister strømmer til Tromsø.
Men slik har det ikke alltid vært: Da den danske hotelldirektøren for Scandic Ishavshotell, Poul-Henrik Remmer, kom til Tromsø for 20 år siden var det dødt og stille på hotellet i førjulstiden.
Også under store deler av vinteren.
- Det er mange som har gjort en god jobb de siste årene, ikke minst destinasjonsselskapene. Det har vært en klar plan om å selge inn Tromsø som vinterdestinasjon, og skape en solid og flott ramme i byen i tiden før jul. Det er ikke mange år siden hotellene i byen var stengt i julen og vi lengtet til sommeren og alle busslastene med turister. Nå er det ikke så mange busser lenger – gjestene kommer med fly, sier Remmer til Hotellmagasinet.no.
63-åringen vet hva han snakker om. Han har lommene fulle av erfaring, og selv vært tett på den fantastiske reiselivsøkningen i ishavsbyen.
Fantastiske besøkstall i desember
Poul-Henrik sitter også i styret i Visit Tromsø. Nå opplever han at turistene strømmer til byens firestjerners hotell med 214 rom og 77 årsverk.
- Vi er nå tilbake til normalen vi hadde i 2019, det er gode tider og stor aktivitet. November har vært bra, men desember enda bedre. Tredje uken i desember er den beste perioden vi har opplevd. Vi skulle hatt flere rom, sier hotelldirektøren lattermildt.
Nordlyset, hundekjøring, hvalsafari og ulike samiske aktiviteter er bare en liten del av det byen kan tilby. Tromsø jobber også hardt for å bli Norges foretrukne juleby. Det har de tydeligvis lykkes med.
- Det blir folksomt på hotellet i julen, men flere av gjestene kommer ikke hit for å feire jul, sier han.
Ansatte fra 40 nasjonaliteter
Remmer innrømmer at direkte flyruter fra de europeiske storbyene München, Frankfurt, Paris og Wien har vært en suksess.
- Selv om vi ikke har noen statistikk på dette er jeg sikker på at det er en av hovedårsakene til at så mage utenlandske turister strømmer hit. Så mange som 90 prosent av gjestene på hotellet i førjulstiden og i julen kommer fra utlandet. Nordlyset er selvfølgelig veldig populært, sier han, og forteller at mange av gjestene ikke sparer på noe.
- Men det krever også at vi leverer til gull på alle fronter. Gjestene krever ikke bare god mat, åpen restaurant og underholdning – men også den beste servicen. Og det må vi yte.
På Scandic Ishavshotell jobber det personell fra 40 nasjonaliteter. Og det trengs: For hit kommer det gjester fra hele verden.
- Etter pandemien skulle vi ha nye ansatte i resepsjonen, og vi ønsket at disse skulle beherske språk. Det har vi lykkes med. Mange gjester blir glade når de oppdager at de kan kommunisere med ansatte på hotellet på sitt eget morsmål, forteller Poul-Henrik, som ser positivt på de kommende månedene i 2023.