Biff kræsjer med bøf

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Den danske restaurantkjeden Jensen’s Bøfhus har ankommet Oslo. Det pikante problemet er at Jensens Biffhus allerede finnes på Aker Brygge. Konflikten er i gang. 

Det danske Bøfhus-konseptet går tilbake til 1984, og hvert år er over fem millioner gjester på besøk. I Norge er arendalitten Klaus Inge Torp masterfranchisetaker for Jensen’s Bøfhus. Han har allerede hatt suksess som masterfranchisetaker for Subway her til lands. Nå skal han bringerause og rimelige biffretter og andre grillspesialiteter til nordmenn.

 

NAVNEKOLLISJONEN

Til Norge kommer Jensen’s Bøfhus i første omgang til Stortingsgata 2 i Oslo i begynnelsen av mai, og planlegger et bøfhus nummer to i hovedstaden ikke altfor lenge etter dette.

Dermed oppstår en delikat situasjon. Jensens Biffhus og restauranteier Otto Anders Havneraas har nemlig holdt til på Aker Brygge siden 1996, og intet har å gjøre med danske Jensen’s Bøfhus.

Kommunikasjonskonsulent Jens Arnborg ved Jensen’s Bøfhus’ hovedkontor i Odense opplyser til Hotellmagasinet at kjeden i sin tid kontaktet Jensens Biffhus og ba om å få kjøpe navnet. Dette var ikke eieren interessert i, i følge Arnborg.

Deretter vurderte bøfhusets advokater, både i Norge og Danmark, at det rent juridisk ikke er noe problem å hete Jensen’s Bøfhus i Norge.

– En viss navneforskjell er det tross alt, og Jensen er et vanlig navn i begge land.

 

DOM FRA 2000

I Jensens Biffhus er Havneraas sjokkert over den danske fremgangsmåten. Det han forteller, og som danskene ikke forteller, er at det foreligger en dom fra 3. mai 2000 i Oslo byrett, der Jensen’s Bøfhus/Danske Familie Restauranter AS tapte på alle punkter og måtte dekke begge parters saksomkostninger.

– Navnelikheten er så stor at alle unntatt danskene skjønner problemet. Hvis de ikke nå omsider gir seg vil vi presentere et erstatningskrav som merkes, advarer Havneraas.

– Jeg ville like å se hva som skjedde, dersom vi etablerte oss i Danmark under navnet Jensens Biffhus, legger han til.

– Hvorfor valgte dere navnet Jensens Biffhus den gangen i 1996, Havneraas?

– Fordi en av initiativtakerne het Terje Jensen. Og på den tiden drev bøfhuset i Danmark og selv så vi ikke utover Norges grenser. Vi så ikke problemet.

 

TIL VEIS ENDE

Etter Havneraas’ oppfatning har danskene valgt å overse at hans restaurant under registrert og beskyttet varemerke har drevet virksomhet i mange år. De bare «kjører på».

– Saken skal behandles i Patentstyret til sommeren eller høsten. Vi håper og tror faktisk at vårt syn får gjennomslag her. I motsatt fall har vi tenkt å forfølge saken til veis ende og så lenge det er noen mening å ha et norsk rettsvesen, sier Havneraas.

Kamphumøret er såpass oppegående at han heller ikke ser bort fra å ekspandere biffvirksomheten, i Norge. Havneraas har god erfaring med slikt; han var i sin tid med på å starte Big Horn-kjeden.

 

OGSÅ KRISTIANSAND

Klaus Inge Torp, masterfranchisetakeren, tror at Jensen’s Bøfhus vil bli godt mottatt blant kvalitetsbevisste nordmenn.

– Restaurantbesøk er veldig dyrt i Norge, men det kommer vi til å gjøre noe med. Det er litt for tidlig å si helt nøyaktig hvor prisene vil ligge, men vi kan love at det blir billig, forsikrer Torp. I Norge vil det åpnes opp for at franchisetakere kan investere og drive restaurant i konseptet Jensens Bøfhus AS.

Kjeden er allerede godt i gang med å snuse på lokaler også i Kristiansand.

– Hvor konkret er dette, Torp?

– Vi ønsker å åpne restaurant både i Sørlandsparken og i Kvadraturen, og er i konkrete forhandlinger i Sørlandsparken. I sentrum har vi ikke kommet så langt, men gårdeierne vi har vært i kontakt med, kjenner konseptet og er veldig positive.

Torp bekrefter at den danske kjeden også har til hensikt å være representert i Bergen, Trondheim og andre norske byer.

 

OMFATTENDE

Jensen’s Food Group A/S er et holdingselskap for blant annet Jensen’s Bøfhus, som har restauranter i Danmark, Sverige og Tyskland. Gruppen omfatter også Jensen’s Take Away, restaurant Franck A i Odense, Danmark og Jensen’s Foods i Struer, Danmark. Jensen’s Foods produserer og markedsfører ferdige matvarer til detaljhandelen i Skandinavia og er dessuten leverandør til Jensen’s Bøfhus. Jensen’s Food Group A/S har nærmere 2.000 medarbeidere, en årlig omsetning på over 900 millioner kroner og altså mer enn fem millioner gjester årlig i sine restauranter. 

Teaser:

Den danske restaurantkjeden Jensen’s Bøfhus har ankommet Oslo. Det pikante problemet er at Jensens Biffhus allerede finnes på Aker Brygge. Konflikten er i gang. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS