Strawberry på topp i bærekraftsbarometer
Kjeden ble best i bransjen for femte år på rad.
Norsk Bærekraftbarometer er en del av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer, som i snart 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. 4690 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt.
Klar vinner
Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft. Innen hotellbransjen ble Strawberry nok en gang vinneren, og det med solid margin.
- At Strawberry kåres til bransjevinner for femte år på rad, og samtidig klatrer på den totale listen, er en fantastisk nyhet og en viktig tillitserklæring fra gjestene våre. Konsernet har som mål å bli klimanøytrale i egen drift innen 2030, og vi ser dette som en stor anerkjennelse av det gode arbeidet som legges ned av våre 20 000 ansatte i Norden, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Strawberry i en pressemelding.
Strawberry har lansert mange nye tiltak som gir gjester og medlemmer muligheten til å velge løsninger som er bedre for miljøet, skriver selskapet i pressemeldingen. Blant annet trekker selskapet frem at de det siste året har utarbeidet egne målinger som viser hvor miljøvennlige hvert hotell er, og en egen miljørapport for konferanse- og eventkunder.
Miljørapporten som ble lansert i april 2024, viser kundenes klimafotavtrykk som inkluderer utslipp av karbondioksid, energi og bruk av vann på konferanser og eventer.
- Vi ser en klar økning i etterspørselen av klimasmarte tjenester og produkter på hotellene våre, og interessen for bærekraftsarbeidet fra bedriftsmarkedet har særlig steget kraftig. Bygg og mat er de to hovedområdene innenfor bærekraftsfeltet som Strawberry har arbeidet systematisk med i mange år. Til sommeren markerer Strawberry sitt første klimatnøytrale hotell i egen drift, og til høsten lanserer vi vår nye storsatning innen klimasmart mat, sier Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Strawberry.