FEM KJAPPE MED:

GLEDER SEG: Arne Sørvig er daglig leder i Bocuse d’Or Norge.

Arne Sørvig

Norsk kokkekunst og matkultur er i vinden som aldri før. En særdeles viktig bidragsyter er lederen av Bocuse d´Or Norge, nå kjent som Årets Kokk. Her er fem kjappe med Arne Sørvig.

Publisert Sist oppdatert


1. Hva er du mest fornøyd med å ha gjort, eller fått til, yrkesmessig i 2019?

– Jeg er veldig fornøyd over å ha vært med på Christian Andre Pettersen og Team Norway´s bronseresultat i Bocuse d’Or, og videre med gjennomføringen av olympiamodellen vår på veien til Årets kokk, og selvsagt gjennomføringen av konkurransene i høst. Nykommeren Årets unge kokk, som også er en individuell konkurranse, ble tatt vel imot, og har vist oss ansiktene til de unge, ambisiøse og selvstendige kokkene som daglig jobber for å gjøre norsk gastronomi enda bedre. Er også ganske fornøyd med at vi har klart å øke kvinneandelen i konkurransene, selv om det fremdeles er et godt stykke å gå på enda.

Det har som vanlig vært et intenst og inspirerende år for en liten stiftelse med de beste folkene og virksomhetene i sitt nære nettverk. At vi har lykkes med å posisjonere kokkefaget på Stortinget og i statsbudsjettet for 2020 ble et inspirerende resultat, for dette faget som mange kanskje tar litt for gitt har så mange og potensielt fantastiske effekter for så mange viktige samfunnsområder. Det handler om yrkets status over tid.

2. Hvilke forventninger har du til 2020 i din bransje?

– Konkurransemessig skal vi i mai til Tallin med Årets kokk 2019, Christian Andre Pettersen og Team Norway. Der skal vi kjempe om en plass blant de beste, og sikre billetten til Verdensfinalen i Lyon 2021. Vi har også et artig forbrukerrettet prosjekt i flosshatten, men er ikke klart til å trekkes ut av hatten enda. Jeg forventer at det blir et artig år.

Faget og bransjen kan forvente enda mer oppmerksomhet rundt bærekraftige råvarer og drift. Utfordringene for gode kokker er konkrete, men henger sammen med de store verdikjedene og spørsmålene. Som å bidra til god ressursutnyttelse, fra hode til hale enten det er fra land eller hav. Etiske valg og innkjøp. Utvikling av nye retter i fremtidens norske plantebaserte gastronomi. Løfte mer ukjente arter fra hav og kystområder inn i kjøkkenet slik en kystnasjon bør. Kort sagt; bruke kokkenes verktøy som er smak og matglede til å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Det er mye jobb for mange der, hver dag, hele året. Vi startet med dette allerede 8. januar på NHOs Årsmøtemiddag gjennom vårt kulinariske rådgivningskonsept Mat som forteller.
Jeg håper vi klarer å holde matgleden i sentrum, slik at måltidet og maten ikke blir til en kamparena slik vi ser tendenser til. Uansett hvilke politisk, moralsk eller etisk ståsted en har så vil en jo at maten skal smake godt. Og der kommer kokkefaget inn som nøkkelen.

Jeg forventer også at Regjeringen fortsetter å pushe på med og konkretisere bevegelsen Matnasjonen Norge, så det ikke blir en papirtiger i statsarkivet. Og at norsk gastronomis rolle i kultur og reiseliv blir enda tydeligere, både i den daglige driften og i kommunikasjons utad til markedene. Her har det skjedd så mye bra, og mer skal skje.

3. Hvilke arbeidsoppgaver er det du gleder deg mest til med det nye året?

Bocuse d’Or Europe i Tallin er jo en favorittoppgave. Det er få ting som slår det å få representere sitt eget land ute i den store verden. Men det å få jobbe med mat og måltid fra mitt ståsted fyller dagene med takknemlige oppgaver.

4. Gi en positiv hilsen til noen i hotellbransjen/restaurantbransjen som fortjener det.

– Jeg synes det er gledelig at vi siden 2016 har klart å få til enkle samarbeid rundt rekruttering og nasjonale individuelle konkurranser med Norske kokkers landsforening, på en slik måte og på slike områder at begge parter beholder sin egen identitet, metoder og modeller. Vi er enige i at vi er ulike, men også har enkelte felles overordnede mål for faget. Jeg vil derfor sende en nyttårshilsen til våre egne Bocusekokker og til styre og ledelse i NKL.

Og så vil jeg sende en hilsen til alle de som jobber så hardt, målrettet og flott med sin gastronomi at de ender i Michelinguiden og i toppen av prestisjefulle lister både hjemme og ute i verden. Alle forstår hvilke utrolig personlig innsats som ligger bak, og hvor viktig dette er for faget, norsk reiseliv og annen matnæring. You are amazing ambassadors!

5. Hva bør hotellmagasinet.no skrive mer om i 2020?

– Det skjer så veldig mye på matområdet for tiden, drevet frem av bærekraftsdimensjonen. Å forstå og formidle det, med vekt på det som skjer i serveringsnæringene, kan dere gjerne gjøre.

Powered by Labrador CMS