Thon Hotels kåret til hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i Norge
Kjeden gikk seirende ut av merkevareundersøkelse.
Thon Hotels har blitt kåret av forbrukerne til hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i Norge. Utmerkelsen ble tildelt Thon Hotels gjennom Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevareundersøkelse med fokus på bærekraft.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse med fokus på bærekraft. Undersøkelsen måler hvordan forbrukere oppfatter merkevarenes arbeid med bærekraft. Målingen baserer seg på en omfattende analyse som i år inkluderer 1 600 merker og 80 500 forbrukerintervjuer i åtte europeiske land. I Norge har 13 000 norske respondenter evaluert 282 merker innen 25 bransjer.
– Som en av Norges største hotellkjeder og eiendomsaktører har vi et betydelig miljøansvar. Derfor er vi veldig stolte over å toppe listen over hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i årets Sustainable Brand Index. Dette viser at det gode arbeidet vi gjør, blir verdsatt og at bærekraftsinnsatsen vår blir lagt merke til hos folk, sier Morten Thorvaldsen, konserndirektør i Thon Hotels., i en pressemelding.
Thon Hotels’ bærekraftstrategi omfattes av hele Olav Thon Gruppen og består av tre pilarer med tilhørende langsiktige ambisjoner; Klima og natur, Sirkulære løsninger og Sosial rettferdighet. Blant ambisjonene er å nå netto nullutslipp innen 2050, ha full innsikt i verdikjeden og søke mot en representativ ledelse, heter det i pressemeldingen.
Thon Hotels jobber bl.a. for et miljøvennlig forbruk, reduserte avfallsmengder og spart energi. Alle egeneide hoteller i kjeden er Miljøfyrtårnsertifisert. Som en av Norges største hotellkjeder er Thon Hotels en døråpner til arbeidslivet for mange uten utdannelse eller arbeidserfaring. Inkludering, mangfold og videreutvikling av talenter i reiselivsbransjen er viktige satsningsområder.
Gründeren av Sustainable Brand Index, Erik Elvingsson Hedén, sier følgende om årets prisvinner:
– Thon Hotels tar tilbake førsteplassen i hotellbransjen i år. Det kommer blant annet av at kundene er veldig positive til Thon Hotels’ arbeid med bærekraft og sosialt ansvar. Forbrukerne legger merke til jobben som gjøres for å ha et mer miljøvennlig forbruk, redusere matsvinn, og for det sosiale ansvaret og engasjementet Thon Hotels har for inkludering og mangfold.