MAT-DYNGE: Initiativet «Kutt Matsvinn 2020» har som mål å få med mange aktører fra store og små hoteller, restauranter og kantiner i å kutte matsvinn med 20 prosent. Bare for Scandic innebærer det at kjeden skal kaste 150 tonn mindre mat enn i dag.

Slik skal de spare tonn på tonn med mat

Gjennom initiativet «Kutt matsvinn 2020» lener Choice og Scandic seg lenger frem i kampen om bærekraftig matservering.

Publisert


- Selv om matproduksjon er svært ressurskrevende, havner hele 30 prosent av verdens mat rett i søppelbøtta. Det er et enormt klimaproblem, og derfor jobber vi knallhardt for å kutte matsvinn. Siden 2012 har vi redusert tallerkenstørrelser, introdusert doggy bags, nudget gjester og veid matavfall daglig for å nå målene våre. Nå vil vi gå enda lenger, sier Cathrine Dehli, Head of Sustainability i Nordic Choice Hotels.

Resultatet av arbeidet har resultert i nærmere 20 prosent kutt i matavfall på flere av Nordic Choice sine største hoteller.

150 tonn

TILTAK: 20 prosent mindre tallerkenstørrelse på buffet gir opptil 20 prosent mindre matavfall.

Ved å gå inn i initiativet «Kutt matsvinn 2020» skal mengden ned ytterlige 20 prosent fra dagens nivå. Choice oppgir ikke hvor mange tonn mindre matavfall dette innebærer.

For konkurrenten Scandic, som også er med i kampanjen, innebærer målet om 20 prosent at det skal kastes 150 tonn mindre mat. Det gir en potensiell besparelse på åtte millioner kroner.

Da Scandic Fornebu kjørte et pilotprosjekt i samarbeid med Matvett i sommer, ble det avdekket et årlig innsparingspotensial på 200.000 kroner på dette ene hotellet.

TILTAK: Doggy bags gir gjestene muligheten til å ta med seg overflødig mat fra ala carte-restaurantene, i stedet for at den havner i søppelbøtta.

– Vi har allerede jobbet målrettet over tid for å få ned matsvinnet. Piloten på Scandic Fornebu viste at det var mulig å få ned svinnet ytterligere med så mye som 50 prosent, sier Morten Malting, som er direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge til Dagens Næringsliv.

- Helt nødvendig

«Kutt Matsvinn 2020» innebærer å måle omfanget av matsvinn hos den enkelte samt bidra til å etablere statistikk på matsvinn fra hotell, restaurant og kantine i Norge.

TILTAK: Skilting i matbuffeten fører til at gjestene velger mindre porsjoner, og heller går flere ganger.

− Systematisk kartlegging av matsvinn på serveringsstedene, fra kjøkkenets produksjon til gjestenes tallerkener, er helt nødvendig for å forebygge matsvinn i verdikjeden. Det gir positiv effekt på bunnlinjen, for miljøet og for samfunnet, sier Anne-Grete Haugen i Matvett.

Utover individuell reduksjon av matavfall, innebærer den treårige avtalen også utvikling av felles verktøy for måling og rapportering, opplæring av ansatte og videreutvikling av kommunikasjon med gjestene.

De som er med i kampanjen, er følgende: Choice, Scandic, kantineleverandøren SiO Mat og Drikke, leverandørene ASKO og Unilever, NorgesGruppen og Matvett.

- Det er helt klart et ambisiøst initiativ, men for å nå FNs nye klimamål trenger vi  tiltak som monner. Dessuten har vi i Nordic Choice aldri vært redd for en utfordring, avslutter Dehli.

Powered by Labrador CMS