- Melkeråvaren er virkelig unik her på Toddum Gård, sier Silje Maria Kvaale Bye. Med seg på laget har hun fått den nederlandske mozzarella-eksperten Antal Janssen.

Italiensk oste-eventyr i Trøndelag

- Nå skal vi lage mozzarella med kvalitet i verdensklasse!

Familiebedriften Toddum Gård i Trøndelag har bygget et toppmoderne ysteri. Nå ruller de ut en serie med premium osteprodukter laget på melk fra egne kyr.

CIAO, TRØNDELAG: Nå lages det både Mozzarella og Burrata i Norvegia.

Da Silje Maria Kvaale By overtok driften av den tradisjonsrike gården i Namsos, begynte hun tidlig å pønske på fremtiden for familiebedriften. Med tilgang på melk fra øverste hylle falt valget ganske enkelt på osteproduksjon. Nå står anlegget ferdig og de første batchene er levert et knippe utvalgte, heldige kunder.

Ekspert fra Holland

- Allerede i planleggingsfasen var interessen stor blant folk i restaurantbransjen, og det er så klart smigrende at produktene våre nå blir tatt imot så godt av folk som jobber med mat. Vi leverer foreløpig til store og små restauranter i nærområdet, men er klare for å vise resten av landet hva vi kan tilby, sier en fornøyd Kvaale By.

Med seg på laget har de fått en av verdens fremste mozzarella-eksperter, nederlandske Antal Janssen. Med bakgrunn som sjefsyster ved BuH Buffel Delicatessen har han levert ost til stjernerestauranter på kontinentet i en årrekke.

 - Melkeråvaren er virkelig unik her på Toddum Gård. Uten tvil vil vi kunne produsere oster som appellerer til de absolutt mest kresne, poengterer Janssen.

 Inspirert av Yellowstone

Merkevaren er utviklet av byrået Spirit, som har stått for strategi, visuell identitet, emballasjedesign og web. Med lang fartstid i matbransjen har byrået også bidratt med forretningsutvikling. Kreatørteamet har bestått av AD Tonje Klæboe og Senior Designer John Inge Hagen. Sistnevnte avslører hvor inspirasjonen til profilen ble hentet fra.

 - Vi ønsket å skape et designuttrykk som gjenspeilte historien til gården, samtidig som det skulle etableres en ny historie gjennom ysteriet og produktutviklingen der. Da vi startet prosjektet, var Yellowstone på alles lepper. Sterkt inspirert av seriens estetikk ble blant annet bumerket, som nå er et gjennomgående element på alle flater til Toddum Gård, utviklet og etablert. Videre har vi jobbet med farger og teksturer som henter inspirasjon fra lokalområdet, forteller Hagen.

Klassikere

I starten satser Toddum på velkjente klassikere som mozzarella, burrata og stracciatella. På sikt ser de også for seg å kunne produsere faste og lagrede oster.

- Nå skal vi lage mozzarella med kvalitet i verdensklasse! Det blir vel neppe mer kortreist enn dette, avslutter Kvaale By.

 

Powered by Labrador CMS