Den «undervurderte» reiselivsindustrien
En 74-siders rapport, utarbeidet av Innovasjon Norge, inneholder noen oppsiktsvekkende punkter den norske hotellbransjen, bokstavelig talt, bør kikke på.
Dette kan virke sært, vi innser det, men i 2015 fikk Innovasjon Norge utarbeidet rapporten «Birding in Norway» for å avdekke potensialet for næringslivet. Her dukket det opp noen særdeles interessante funn.
For fuglekikking er visstnok en hobby som skaper overraskende høyt antall overnattinger. Ikke bare er fuglekikking enormt stort i omfang, men fuglekikkere er også svært dedikerte og bruker mye penger på overnattinger, mat og drikke, optikk og annet utstyr.
Foretrekker hotell
Her er noen svært få punkter fra den omfattende rapporten på 74 sider:
- Hotell er det som benyttes mest som overnattingssted av fuglekikkere.
- Fuglekikkere forholder seg mye mer til informasjon og anbefalinger fra andre fuglekikkere enn til vanlig turistinformasjon (f.eks.www.visit «destinasjon».com).
- Rundt syv millioner mennesker foretar internasjonale reiser hvert år for å se på fugler.
- Norge kom på delt tredjeplass på listen over hvilket land i hele verden fuglekikkere helst vil reise til.
- Fuglekikking er enormt stort i omfang. England skiller seg spesielt ut, hvor 7,8 millioner mennesker definerer seg som fuglekikkere. Der er det er kun fotball som overgår fuglekikking som hobby.
Har gått under radaren
Én av hovedkonklusjonene i rapporten er følgende uttalelse:
– Fuglekikking som en internasjonal reiselivsnisje er et eksempel på en hel reiselivsindustri som har gått under radaren for de fleste. Dette handler mye om at i fuglekikkernes verden er det meste laget av fuglekikkere, for fuglekikkere, sier daglig leder i arkitektkontoret Biotope AS, Tormod Amundsen.
Biotope er verdens første og eneste «fuglekikker-arkitektkontor». Her designer de fuglekikkerskjul, fugletårn, fotoskjul, utendørs amfiteatre, vindskjul, moderne gapahuker og andre typer naturtilrettelegging.
Samarbeid med overnattingssteder
Erik A. Hansen i Birdingbed AS er én av de som har "tatt konsekvensen" av opplysningene i rapporten. Han har sammen med Kenneth Lunna nylig lansert Norges første fuglekikkerguide på nett – www.birdingbed.no. Her presenteres det fuglelokaliteter over hele landet, men det etableres også samarbeid med forskjellige passende overnattingssteder.
En som er meget fornøyd med den nye netttjenesten er Magne Husby, ansvarlig for faget Fuglekjennskap ved Nord universitet i Bodø.
– Siden er både tilgjengelig og oppdatert med kunnskap for fuglefolk som er ute på tur. Her kan man se hvilke fugleområder som er aktuelle, hvilke arter som er observert og hvilke overnattingsmuligheter som befinner seg i nærheten, forteller Husby.
Aktuelt året rundt
En annen interessant opplysning, er at fuglekikking er aktuelt hele året, og dermed er de også potensielle «hotellromskjøpere» året rundt.
– De fleste overnattingsstedene har ikke noe problem med å fylle opp sommersesongen. Men de fleste ønsker seg gjerne flere gjester både høst, vinter og vår. Svært mange av fuglelokalitetene som blir presentert på vår nettside er høyaktuelle i disse periodene, forteller Hansen.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Ønsker flere hotellsamarbeid
Selv om Birdingbed AS allerede har etablert samarbeid med flere hoteller, hadde de gjerne sett at bransjen virkelig kunne fått øynene opp for potensialet.
– Mange hoteller er ikke klar over fuglekikkermulighetene som er i nærheten av sitt eget hotell. Og det er her vi kommer inn i bildet, og kan hjelpe de med å formidle dette. For mange hoteller ligger i nærheten av attraktive steder for fuglekikkere. Det er nok også fortsatt slik at myten om at fuglekikkere helst ligger i telt fortsatt lever en del steder. Men man begynner så smått å se tendenser til at næringslivet begynner å oppfatte realiteten. Vi ønsker i hvert fall hotellbransjen hjertelig velkommen til et samarbeid, enten om det gjelder kjeder eller enkelthoteller, sier Erik A. Hansen.