Hurtigruten på omdømmetoppen
Det norske folk har talt: De flytende hotellene fra Hurtigruten har det beste omdømmet av selskaper i Norge, nest etter Finn.no. – En kjempeinspirasjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
For andre år på rad seiler Hurtigruten inn i toppen på Apelands anerkjente omdømmeundersøkelse RepTrak. Med 86 av 100 mulige poeng får Hurtigruten en av de høyeste poengsummene som noensinne er oppnådd i undersøkelsen – bare slått med 0,4 poeng av Finn.no.
– Vi vil rette en stor takk til gjestene våre og til befolkningen langs kysten. At tilliten til Hurtigruten øker fra i fjor, er et tydelig signal om at de som reiser med oss nå for alvor merker resultatene av snuoperasjonen vi har gjennomført, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
– De ansatte har æren
Han mener at Hurtigrutens ansatte har æren for at årets omdømme-resultat er 2,5 poeng bedre enn det rekordhøye resultatet i fjorårets måling.
Administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute, mener fellesnevneren for selskapene med best omdømme er at de er svært bevisste på sin profil.
– De kommuniserer tydelig hva de er, og jobber med å levere på det. I tillegg ser vi at det er avgjørende å oppføre seg skikkelig, og at man får en smekk hvis folk ikke opplever at etikken er god, sier han til Dagens Næringsliv.
Skaper ringvirkninger
Hurtigruten har de siste årene satset hardt på fornyelse. Gjennom matkonseptet Norway’s Coastal Kitchen får de om lag 400.000 gjestene som hvert år reiser med Hurtigruten servert kortreist lokalmat fra leverandører i områdene de reiser gjennom.
– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og Hurtigruten leverer varene. I tillegg oppfatter folk at Hurtigruten har god ledelse, sier Ole Christian Apeland i en pressemelding.
TOPP 10: Selskaper med best omdømme i Norge:
- finn.no
- Hurtigruten
- Clas Ohlson
- Widerøe
- Komplett
- Kavli
- Tine
- Stormberg
- Kiwi
- IKEA