FULLT, MEN DYRERE: Thon Lofoten og Thon Svolvær har full dekning i sommer, og med høyere priser enn i fjor er fortjenesten større.

Fin juli for hotellene: Sjekk de sterke tallene!

Nye tall: To av tre rom leid ut i sommer, en vekst på mer enn fem prosent fra i fjor. I markeder som allerede er fullbooket, som Lofoten, har man kunnet øke prisene.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært en røff vinter for mange i hotellbransjen, men allerede tidlig på våren begynte flere å se at det gikk mot lysere tider på mer enn en månte. Nå viser nye tall at sommeren har vært svært bra over det meste av landet.

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting

‒ For noen byer er det nok litt spesielle omstendigheter, slik som konserter og arrangementer. Ellers vet vi at været kan spille inn, flyrute-tilbudet likeså, sier hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting, til Hotellmagasinet.

Tallene er hentet fra Benchmarking Alliance, og baserer seg på  norske hoteller med til sammen 68000 rom, som abonnerer på deres systemer. Dette utgjør cirka ¾ av norsk rom-kapasitet.

Han kan ikke si noe om det økte belegget kan knyttes til utenlandske eller norske gjester, og Wiederstrøm tror dette er forskjellig fra marked til marked.

‒ Det har jo vært en del fokus på Norgesferie de siste årene, og det er gunstig valutaforhold sett fra bransjens side. Det har blitt dyrere for nordmenn å reise ut og billigere for en del utlendinger å komme hit, sier Wiederstrøm.

20 prosent økning

Kristiansund, Bodø og Tromsø har hatt den største veksten med en økning i belegg på hele 20 prosent, mens byer som Kristiansand, Bergen, Lillehammer, Arendal og Grimstad også har hatt betydelig vekst.

‒ Det har også vært en kraftig vekst i rombelegget på fjell-hotellene i sør og på Østlandet, og i Lofoten er godt over 9 av 10 hotellrom belagt, sier hotellrådgiveren.

Full dekning

Akkurat det siste er ikke egentlig noe nytt, Lofoten er stort sett mer eller mindre full av turister hver juli.

Erik Taraldsen, hotellsjef i Thon Lofoten og Thon Svolvær

‒ Juni var noe bedre enn i fjor, men i juli har vi hatt omtrent det samme antallet gjester som i fjor, med en dekning på litt over 99%. Vi får det jo ikke fullere enn det, smiler Erik Taraldsen, hotellsjef for Thon Lofoten og Thon Svolvær.

Her har man jobbet med å markedsføre Lofoten som reisemål i mange år, og hotellene tiltrekker seg turister fra hele landet.

‒ Det har nok kanskje vært litt flere nordmenn enn i fjor, omtrent 35% av våre gjester er norske, forteller han.

Skrudd opp prisene

Det er ingen grunn til å tro at det kommer til å bli noen dupp med det første, Taraldsen forteller at de allerede er mer eller mindre ferdig med forhåndsbookingen for neste år, og har begynt å se mot 2026.

‒ Vi har gjort det sånn at vi har forhåndsbooking på det ene hotellet, og så legger vi prisen høyere på det andre. Vi har ledige rom de neste dagene, men jeg er aldri bekymre. Vi vet at de går, sier han til Hotellmagasinet.

Siden det ikke mulig å få bedre dekning enn de allerede har, har det kunne skru opp prisen på rommene.

‒ Gjennomsnittspris har gått opp, bekrefter han.

Coolcation

Det er de åpenbare tingene som trekker folk til Lofoten, som natur og midnattssol, men Taraldsen trekker også fram kvaliteten på sine hoteller, som en del av forklaringen på fulle hoteller gjennom sommeren.

‒ Det hjelper at vi har Norges beste frokost, det trekker nok en del folk. Vi har satset tungt på lokalmat, på eget gartneri og fersk fisk fra havet. Det vi jobber litt med er å få folk til å bli litt lenger. Ikke bare en natt, men tre. Vi jobbe med å finne på ting som gjør det interessant å bli noen dager til, sier han.

I tillegg jobbes det med å få flere til å komme i vintersesongen.

‒ Norwegian har satt opp direkteruter fra London og Milano i vinter, og det er også snakk om en flyrute fra Zurich til Evenes. Da er det jo Lofoten som er det store trekkplasteret.

Han tror det vil han en god effekt.

SPEKTAKULÆRT: Mange kommer til Lofoten for nordlyset

‒ Vi hadde en økning på 30 % fra i fjor vinter til i år, og jeg regner med en tilsvarende økning til neste år. Vi får stadig flere som legger kurs og konferanse hit, og både høsten, januar, april og juni neste år ser lyst ut, sier han.

Gjestene som kommer på vinterstid kan forvente mye av det samme som er der om sommeren.

‒ Det er Nordlys, fiske, kajakk, fjelltur og ski. Nordlys er helt klart noe som trekker sterkt for de utenlandske markedene. Alle spør om Nordlys. Så virker det som om det har blitt en trend for mange å reise nordover istedenfor sørover, såkalt coolcation, så dette tror jeg er noe som vil eksplodere framover, slår han fast.

Ser bra ut

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm forteller at det kan virke som om høsten og vinteren kan se lys ut med tanke på hotellbesøk over flere deler av landet.

‒ Når det gjelder hotellene i de største byene, ser høsten foreløpig ganske bra ut for de kommende tre månedene, sammenlignet med i fjor, men det er forskjeller fra by til by og fra måned til måned. Og det er ganske langt frem fortsatt. Mye kan skje, avslutter han

 

 

 

Powered by Labrador CMS