Gode tall for 2022: Bransjen solgte flere hotellrom enn i 2019
Inflasjon, personalmangel, europeisk storkrig og høye strømpriser til tross: Det går godt for mange hoteller i Norge, skal vi tro rådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.
55-åringen bistår innen hotelldrift og hotelleiendom. Dessuten publiserer han hotellstatistikk gjennom et samarbeid med Benchmarking Alliance (BA).
BA-tallene fra siste elleve måneder – januar og ut november – viser 1,3 prosent flere solgte rom sammenlignet med tilsvarende periode i 2019. Det er da basert på utvalget av 61 000 norske hotellrom.
- Det er positivt og gledelig. Og bedre enn jeg hadde forventet ved starten av året. Jeg håper den gode utviklingen vil fortsette selv om jeg tviler på om vi vil se den samme prisutviklingen i tiden som kommer, sier Wiederstrøm til Hotellmagasinet.no.
2019 betegnes som siste normalår i bransjen. Tallene viser at det i årets ellevemåneders-periode ble solgt flere rom sammenlignet med 2019. Og at de selges dyrere.
Hotellene har et belegg på 58 prosent i snitt, og flere av de største byene kan vise til et belegg på over 60 prosent i 2022. Og det er altså inklusiv en svak start på året.
Prisene har gjennomsnittlig steget nominelt med 21,9 prosent de siste tre årene. Belegget har gått ned 7 prosent sammenlignet med 2019, men antall solgte rom er altså gått opp.
Det er høyere rompris som gjør at RevPAR (losjiomsetning eks. MVA per tilgjengelige rom) havner opp 13 prosent sammenlignet med 2019 som på sett og vis også var et toppår. Det er også blitt bygget flere hoteller, som gjør at romkapasiteten økes.
Selv om hotellprisene er høyere enn på lenge, mener Wiederstrøm at hotellene kan forsvare de «høye» prisene ut fra hotellenes totale kostnadsnivå.
- Med tallene fra de siste elleve måneder er det mange som kan drive god butikk. Og det er gledelig. Bransjen har vært igjennom noen tøffe år nå og usikkerheten er betydelig fremover, sier rådgiveren.