– Vårt mål er å utvikle Umami Arena på bransjens premisser
Gjentar suksessen fra 2023.
Til Umami Arena i 2023 kom det over 25 000 besøkende, og med over 400 utstillere fra 16 land, har messen befestet seg som en av de viktigste arenaene for fagfolk i mat- og drikkevareindustrien.
På bransjens premisser En utstillerkomite ble etablert for første gang inn mot Umami Arena i 2023, og dette arbeidet ga svært gode resultater. Derfor videreføres suksessen inn mot 2025, heter det i en pressemelding.
– Hva er målet med utstillerkomiteen?
– Vårt mål er å utvikle Umami Arena på bransjens premisser. Her skal fagfolk møtes og begeistres, verdier skapes og nye kontakter knyttes. Det sikrer vi når utstillerne selv er våre rådgivere, og komiteen representerer mye erfaring og kunnskap som vil bidra til utvikling av arenaen frem mot 2025, sier Torill Engelberg, direktør for Umami Arena.
Morten Mathiesen er daglig leder for ACT Logimark AS og tidligere utstiller på Holdbar-messen. Nytt av året er at Holdbar med emballasje- og produksjonsløsninger for mat og drikke, blir innlemmet i Umami Arena for 2025.
– Jeg gleder meg til arbeidet i utstillerkomiteen, og ser fram til å jobbe sammen med de andre slik at vi kan komme med gode innspill, sier Mathiesen.
Med all den erfaringen han har bygget opp gjennom mange år, kan Mathiesen bidra med det emballasje- og produksjonsbransjen er opptatt av.
– Det handler om å spille inn nye trender, nye standarder og nye krav til sporing eller renhold som stadig kommer. Vi vil også komme med innspill i arbeidet med matsvinn, bærekraft og aktuelle nyheter slik at man blir enda mer relevante. Det er viktig slik at man ikke kun blir produktorientert, legger han til og fortsetter:
– Det er mye mer interessant for de besøkende å få innsikt i nye krav og standarder, fremfor om vi kommer med en ny etikettprinter.
– Hva blir viktig for å lykkes med Umami Arena i 2025?
– Først og fremst må man få til en bra utstillerliste. Det betyr at de som er relevante bedrifter, er til stede som utstillere på messen. Det er mye enklere å la kundene komme til deg, fremfor å bruke mye ressurser på å reise rundt i hele Norge. De besøkende bør få oppleve at alle de bedriftene man forventer å se, faktisk er på messen. Det tror jeg er det aller viktigste for å lykkes i 2025.
Slår et slag for det norske Marit Wanvik Halvorsen i Tine ble med i komiteen på tampen av 2023. Nå gleder hun seg til å treffe bransjekolleger og fortsette det gode arbeidet med å utvikle Umami Arena videre.
– Jeg håper vi kan komme med gode ideer og innspill for å øke opplevelsen og relevansen både for utstillerne og de besøkende, sier Marit Wanvik Halvorsen, kommersiell sjef i Tine – Out of Home/serveringsmarkedet. Hun ønsker at Tine skal bidra til å løfte Umami Arena gjennom å se det store «bildet».
– Det betyr at man ikke bare bidrar på vegne av den organisasjonen man representerer. Men at man også kommer med innspill på vegne av hele bransjen, og sørger for å få med det som er viktig for oss som leverandører totalt sett.
– Er det noe spesielt du brenner for?
– Vi representerer bonden og våre eiere. Jeg håper derfor at vi også kan være med på å slå et slag for den norske matproduksjonen som er fundamentet for vårt rike kulturlandskap i Norge, sier hun.
Sett fokus på ditt mål med deltakelsen Halvorsens råd til de som vurderer å bestille en utstillerplass, er å være klar på at man deltar med et formål.
– Vær tydelig på hva bedriften ønsker å fremme og hva man ønsker å snakke om. Men også på hva man ønsker at de besøkende skal sitte igjen med. Det koster litt å være utstiller, og da må man ha en god tanke om hva man ønsker å få ut av deltakelsen.
Hun poengterer at Umami Arena er en stor fagmesse for mat- og drikkevarebransjen. Det kan gi store fordeler.
– Det finnes mange arenaer der vi treffer forbrukerne. Det spesielle med Umami Arena, er at det er sjeldent man treffer så mange beslutningstakere, profesjonelle innkjøpere og ikke minst offentlig sektor på ett og samme sted.
En uavhengig arena Når bransjen treffes på Umami Arena i Lillestrøm i 2025 er det på uavhengig grunn.
– Denne uavhengigheten må vi fortsatt jobbe for å beholde, nettopp fordi det gjør messen mer relevant. Hvis man eksempelvis står på en kjedemesse, blir budskapet ofte farget av det den enkelte kjede har bestemt seg for å fronte til sine kjedebutikker. Ved å ha en stand på en uavhengig arena, står man fritt til å velge budskapet selv. Det kan helt klart være en stor fordel for mange utstillere, avslutter Marit Wanvik Halvorsen i Tine.