UMAMI ARENA:

Comeback for peanøttsmøret
Minst to stander på Umami Arena var viet til en gammel klassiker.
Ja, du leste riktig: Peanøttsmør!
– Er dere fra Hotellmagasinet? Da er dere sikkert interessert i denne! sier Jan Petter Kjelle og viser frem en dispenser som kan benyttes sammen med et mega-glass med peanøttsmør på hotellfrokosten.
Sammen med kona Samantha Vandijken har han startet Peanøttsmørbutikken og komponert noen eleverte versjoner av det gamle pålegget:
Chilipepper og sitrongress, dadler og kanel, hvit sjokolade, kaffe og havsalt, karamell og havsalt, nederlandsk vaffel og sport med ekstra protein. Pluss naturell, selvfølgelig.
– Alle kommer med over 90 % peanøtter, uten palmeolje og med lite salt. Sunt og godt! gliser Kjelle.
Nøttene importeres fra Argentina og produseres i Nederland. Argentina fordi det er mest naturlig olje i nøttene derfra, Nederland fordi folk digger peanøttsmør i treskolandet. Alt ifølge peanøtt-paret.
Indisk konkurrent

Det med Argentina er nok ikke Dhaval Moliya enig i.
Han har også peanøtt-stand på Umami Arena, men med nøtter fra og produksjon i – du gjettet riktig – India.
– Vi er nye her, og messen markerer startskuddet for en stor satsing i Skandinavia, sier Moliya som representerer selskapet Gliser Food.