Fire finalister klare for Strawberrys nordiske kokkekonkurranse
Kokkene i Strawberry-konsernet er mange. Nå skal fire finalister konkurrere om å «Strawberry Chef of the Year» på Kit Academy Oslo i februar.
Med konkurransen «Strawberry Chef of the Year» har Strawberry som mål å hylle, inspirere og utvikle talenter i selskapet.
Konkurransen er åpen for alle kokker i konsernet, og med over 100 restauranter i porteføljen vil dette være en mulighet for å synliggjøre kunnskapen og kreativiteten som foregår på kjøkken over hele Norden.
– Det er veldig gøy å lansere en konkurranse hvor vi utfordrer og anerkjenner våre dyktige kolleger, sier Patrik Frederiksson, Executive Chef Nordic Hotels & Resorts i Strawberry.
– Dette vil være en fantastisk mulighet for de som aldri har konkurrert før å få enda mer erfaring og kanskje litt mersmak på konkurranser for fremtiden.
Fire finalister
Gjennom høsten har de som ønsket å være med i konkurransen sendt inn sine bidrag. Fire finalister er nå valgt ut til å konkurrere i finalen som går av stabelen 5-6. Februar 2025 på Kit Academy Oslo.
Finalister i Strawberry Chef of the Year:
- Phoenix Blues, Brasserie Draken, Gøteborg
- Wael Abdulkader, Clarion Hotel Malmö Live, Malmø
- Alexander Nilsson, AMA, Helsingborg
- Timmy Henriksson, VRÅ, Gøteborg
Smak, kreativitet, helhetsinntrykk (inkludert fokus på bærekraft) og presentasjon er de fire kategoriene konkurransen bedømmes etter.
Hver rett kan oppnå maksimalt 400 poeng, og deltagernes arbeidsmetodikk (hygiene, orden og avfallshåndtering) kan gi ytterligere 300 poeng. Totalt kan hver finalist oppnå 700 poeng.
Konkurransen avholdes for første gang i 2025, og det er konsernets svenske kokker som dominerer i finalen.
Vinneren av konkurransen vil få utmerkelsen «Strawberry Chef of the Year», og en inspirasjonsreise til Paris for å oppleve matkultur i verdensklasse.
I tillegg får vinneren lage sin egen vinnermeny under Strawberry sin Food & Beverage Summit – en årlig samling der bransjekolleger møtes.
Kreativitet og bærekraft i fokus
I finalen har deltagerne seks timer på seg til å lage en tre-retters meny der nordiske råvarer i sesong og bærekraft står i sentrum.
Rettene skal reflektere deltagernes matfilosofi, kompetanse og kreativitet. Menyen vurderes av en jury og baseres på smak, kreativitet, presentasjon og helhetsinntrykk.
– Ved å delta i konkurransen får kokkene våre mulighet til å utfordre seg selv og teste ferdighetene sine i en konkurransesituasjon, sier Fredrik Blomberg, SVP Food & Beverage i Strawberry.
– De vil også få mulighet til å utvikle seg, bli inspirert av andre i bransjen og sist, men ikke minst får den anerkjennelsen de fortjener.