OPPLEVELSER HELE ÅRET: Opplevelsesturisme øker, og mange destinasjoner øker tilbudene. Sykkel på Trysil har blitt svært populært i sommerhalvåret.

Opplevelsesturisme i kraftig vekst

Naturen i Norge er ikke bare vakker – den er også en stor økonomisk ressurs. En fersk rapport viser at utendørsopplevelser er en sentral del av norsk reiseliv, og de bidrar med hele 4,1 milliarder kroner årlig til økonomien.

Publisert Sist oppdatert

Opplevelsesturisme har blitt en av de mest innbringende sektorene, samtidig som den skaper over 10100 årsverk i distriktene.

Rapporten, som er et utarbeidet for NHO Reiseliv fremhever at turister fra hele verden trekkes til Norge for å oppleve alt fra dramatiske fjorder til det spektakulære nordlyset. 

FRILUFTSLIV: Kristin Krohn Devold ved Tromsø Villmarkssenter i anledning offentliggjøringen av rapporten.

Natur og bærekraft

Ikke minst er interessen for bærekraftige reiseopplevelser i sterk vekst. NHO Reiseliv melder at stadig flere ønsker å oppleve naturen på en ansvarlig måte. Denne etterspørselen etter "grønt" reiseliv har bidratt til at opplevelsesturismen vokser raskere enn andre segmenter.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, understreker at dette er en viktig utvikling for norsk reiseliv:

‒ Det er helt klart en trend at opplevelser har blitt viktigere for reisende. Turister vil ikke bare dra på sightseeing, de vil ut i naturen og oppleve noe. Dette er gode nyheter for Norge, som har fantastisk natur og mange flotte opplevelser, forteller hun.

Helårsdestinasjoner

Aktiviteter som vandring, ski og naturopplevelser dominerer når utenlandske turister velger Norge som destinasjon. Det er spesielt populært blant turister å delta på organiserte turer, som guidede fjellturer og båtturer på fjordene, og her blir det bærekraftige stadig mer vektlagt. Alt fra overnattingssteder med lavt miljøavtrykk til transportløsninger med minimal forurensning blir stadig oftere foretrukket av turistene.

Devold peker også på hvordan norske reiselivsaktører utvider sesongene.

‒ Trysil og Hemsedal er eksempler på anlegg som er ski-eldorado på vinteren og sykkelmekka på sommeren. Dette er gode eksempler på bedrifter som har klart å utvide sesongene og nå har et godt tilbud store deler av året.

Overbelastning en utforming

Med den økende etterspørselen etter naturopplevelser kommer også noen utfordringer. Økt turisme legger press på populære destinasjoner som Lofoten og Preikestolen. Slitasje på naturen og overbelastning av lokale ressurser kan føre til både miljømessige og sosiale utfordringer. NHO Reiseliv understreker viktigheten av å finne balansen mellom vekst og vern.

‒ Norge har alt som skal til for å bli verdensledende på opplevelsesturisme. Å utvikle gode opplevelser i hele landet vil bli viktig for å nå dette målet, avslutter Devold.

Powered by Labrador CMS