Nysatsingen til Petter Stordalen & co har fått navnet Pinnacle Brands AS. Disse står bak selskapet. Fra venstre Jakob A. Stordalen (styreleder i Pinnacle Brands AS), Petter A. Stordalen, Fredrik Spendrup (styremedlem i Spendrup Holding) og Stein-Erik Helverschou-Treverket (administrerende direktør for Pinnacle Brands AS).

Stordalen i bryggeribråk med danskene

Petter Stordalen er øltørst. Nå skal hotellkongen satse på brygg. Med seg på laget får han en svensk ølkjempe.

Publisert Sist oppdatert

Petter Stordalen & co tar opp kampen med de danskkontrollerte gigantene på det norske ølmarkedet, og inngår partnerskap med Spendrups, Sveriges største produsent av drikkevarer. 

Den nye satsingen har fått navnet Pinnacle Brands AS, og skal levere øl, sider og øvrige drikkevarer til dagligvare og uteliv.

Med seg på laget har Strawberry Equities fått det over 100 år gamle familiedrevne selskapet Spendrups.

– Vi har som ambisjon å komme inn som en utfordrer i et marked som i dag styres av to mektige danskeide aktører. Med min historikk skulle man kanskje trodd at jeg var mer skeptisk til å konkurrere med danske giganter, men vi ønsker å utvide tilbudet av kvalitetsprodukter til norske konsumenter. Det er selvsagt ikke gjort over natta, men vi har en sterk rigg, ser store muligheter og både familien Spendrup og familien Stordalen har evigheten som perspektiv, sier Petter A. Stordalen i en pressemelding.

Danskene styrer øl-Norge

To danskeide bryggerier har i dag til sammen nær 70 prosent av det norske ølmarkedet, det synes vi det er spennende å forsøke å rokke litt ved, sier Jakob A. Stordalen. Han er valgt som styreleder i den nye satsingen Pinnacle Brands AS.

– I første omgang skal vi lansere svenske merkevarer som mange nordmenn allerede har et forhold til, og kommer til å utvide porteføljen fortløpende. Vi blir nok en liten rebell i et veldig satt marked, men med tid har vi ambisjoner om å bli en av de ledende aktørene i bransjen, sier Jakob A. Stordalen.

5 milliarder SEK

Spendrups har over 100 års historikk. De produserer egne ølmerker som Norrlands Guld, Mariestads, Pistonhead og Melleruds, i tillegg til sideren Briska og flaskevannet Loka. Spendrups har i dag cirka 1100 medarbeidere, og omsatte i 2023 for cirka 5 milliarder svenske kroner. Fredrik Spendrup er fjerde generasjon eiere av familiebryggeriet, og er i dag styremedlem i familiens eierselskap, Spendrup Holding:

– Jeg ser på dette som en milepæl i Spendrups historie, hvor vi for alvor går inn i det norske markedet. Og når vi først gjør det, kunne vi ikke hatt en bedre partner enn Strawberry Equities. Vi er utrolig imponert over hva de allerede har fått til innen vinbransjen og ser frem mot å få være med på reisen videre innen øl og andre drikkevarer, sier Fredrik Spendrup.

Allerede suksess for Norrlands Guld i Norge

– I slutten av februar ble Norrlands Guld lansert i Coop med landsdekkende distribusjon i over 700 butikker, og merket er allerede blant de topp ti mest solgte i Coop Obs. Det gode samarbeidet gjør at vi fortsetter å ta markedsandeler. Nå skal vi gjøre vårt for å gi både Norrlands Guld og de øvrige merkevarene i porteføljen vår et ytterligere løft, sier Jakob A. Stordalen.

– Det føles fantastisk gøy å ta skrittet inn i den norske drikkevarebransjen sammen med Strawberry Equities. Vi skal bruke kraften i vårt entreprenørskap til å skape nye, sterke kundeforhold og drikkeopplevelser på vårt første bortemarked. Vi har mange sterke varemerker i porteføljen som vi håper skal tilføre en ny dynamikk i det norske markedet. Samarbeidet er langsiktig, og ambisjonen på sikt er å etablere oss som en ledende aktør i Norge, sier daglig leder for Spendrups, Henrik Åström.

Først vin – nå øl

Det er under to år siden det ble kjent at Stordalenfamilien gikk inn i vinbransjen med den nye satsingen Belmonte Beverage Group Norway AS. Siden nyttår har de sikret seg over 100 produsenter, og ligger per i dag an til å ha en løpende 12-måneders omsetning på rundt 300 milloner kroner.

– Belmonte Beverage Group Norway har fått en drømmestart, men Pinnacle Brands vil drives helt selvstendig fra vinselskapet. Dette er to uavhengige operasjonelle virksomheter. Med det sagt så vi klare synergier mot uteliv da vi startet Belmonte, og samme synergier ser vi også nå for Pinnacle Brands, sier Jakob A. Stordalen.

Helverschou-Treverket skal lede Pinnacle Brands

Fra venstre Jakob A. Stordalen (styreleder for Pnnacle Brands AS), Petter A. Stordalen, Henrik Åström (administrerende direktør for Spendrups), Fredrik Spendrup (styremedlem i Spendrup Holding) og Stein-Erik Helverschou-Treverket (administrerende direktør for Pinnacle Brands AS)

Stein-Erik Helverschou-Treverket skal lede Pinnacle Brands AS. Han gleder seg til å ta fatt på jobben.

– Det blir fantastisk å jobbe med to så sterke familier med felles fokus på langsiktighet, bærekraft og innovasjon. Vi har allerede sterke merkevarer i porteføljen som vi gleder oss til å tilby for det norske folk, men det er viktig å understreke at dette bare er starten, vi har en rekke nye anerkjente produsenter på vei inn, sier administrerende direktør for Pinnacle Brands AS, Stein-Erik Helverschou-Treverket.

Eierstrukturen

Største eier i Pinnacle Brands AS er Strawberry Equities. Morselskapet til Strawberry Equities eier også hotellkonsernet Strawberry som i dag har 246 hoteller og 200 restauranter i Norden. I tillegg er Strawberry Equities medeier i Ving, Hurtigruten og det svenske utelivskonsernet Stureplansgruppen.

De øvrige eierne i Pinnacle Brands AS er svenske Spendrups, Torgeir Silseth (CEO i Strawberry), Jonas Forsang og Stein-Erik Helverschou-Treverket.

Powered by Labrador CMS