
Forventer mer enn 20 000 besøkende
Nærmere 400 utstillere på Umami Arena.
I perioden 18.-20.mars 2025 avholdes UMAMI Arena på NOVA Spektrum. Nærmere 400 utstillere og mer enn 20 000 besøkende og tilreisende fra hele landet er forventet til Norges største møteplass for mat- og drikkebransjen.
Det er lagt opp til et bredt faglig program med flere konferanser og hele 15 konkurranser hvor det skal kåres både norgesmestere og nordiske mestre innen ulike kokkegrener.
– For mange leverandører er dette årets viktigste arena for å presentere produktnyheter og vise frem egne merkevarer. I tillegg er arrangementet også en relevant møteplass for å etablere og vedlikeholde relasjoner som er viktige for å lykkes, forteller direktør for UMAMI Arena Torill Engelberg i en pressemelding.
Flere norgesmesterskap Som del av UMAMI Arena arrangeres det en rekke konkurranser og norgesmesterskap gjennom de tre arrangementsdagene:
- Nordic Sushi Cup
- NM Community Catering
- NM Kaffekunst
- National and Nordic Pizza cup
- NM i kaffecocktails
- NM i konditorfaget
Bredt utvalg lokalmat
Til sammen er det påmeldt tett opp til 400 utstillere
på arrangementet. Nærmere 100 av disse er ulike lokalmat-bedrifter i form av
lokale og regionale produsenter av lokalmat og drikke. For UMAMI Arena har det
vært viktig å legge godt til rette for at lokalmat-bedriftene kan komme i tett
kontakt med nasjonale kunder innen blant annet hotell, restaurant, kantine,
institusjon og dagligvare.
– Vi heier på lokalmat-bedriftene, og ønsker også at denne delen av bransjen skal lykkes best mulig. Fordelen med UMAMI Arena er at vi samler svært mange innkjøpere og beslutningstakere på samme sted til samme tid. Dette gjør det effektivt for en liten bedrift å komme i kontakt med mange selv uten et stort salgsapparat, sier Torill Engelberg.
Utstillere fra Ukraina
I forbindelse med UMAMI Arena 2025 vil også 15 ukrainske merkevarer innen mat- og drikkebransjen være tilstede som utstillere på arrangementet. Samarbeidet med Ukrainian Trade House LTD bygger på målsettingen om økt internasjonal handel mellom Norge og Ukraina, og ønsket om å fremme ukrainske produkter i Norge.
- Det har en ekstra dimensjon ved seg å ha de ukrainske utstillerne med på årets arrangement sett i lys av den pågående krigen. Vi håper deltakelsen legger til rette for nye forretningsmuligheter som både kommer næringslivet og samfunnet i Ukraina til gode på ulike måter, sier Torill Engelberg