
Akevitten turnerer globalt:
– Stadig flere får øynene opp for akevittens egenskaper
Norges eldste og mest ikoniske drikk vekker stadig mer nysgjerrighet over landegrensene. Søndag 13. april markeres den aller første globale akevittdagen, blant annet i Amerika og Asia.

I år markeres Akevittens dag 13. april i flere verdensdeler samtidig. «Norsk akevittdag» blir dermed «Verdens akevittdag».
I generasjoner har akevitt vært en del av norske høytider, men i moderne tid har den fått en ny rolle.
– Verdens akevittdag inviterer mennesker over hele verden til å bli bedre kjent med akevitten, og oppdage allsidigheten den tilbyr, sier akevittambassadør Atle Minothi i Anoras.
– Mange serverer fortsatt akevitten ren sammen med mat, men stadig flere får øynene opp for akevittens egenskaper som base i både innovative og enkle cocktails.
– Det finnes ingen regler, bare uendelige muligheter til å utforske og nyte akevitt, sier akevittambassadøren.
13. april er akevittens dag til minne om den første dokumenterte referansen til akevitt. Den finnes i et brev fra 1531, fra den danske lensherren Ekse Bille på Bergenhus festning.
Han skrev til erkebiskop Olav Engelbrektsson i Trondheim. Dagen har vært feiret i mange år allerede.
Etterspørselen øker

De siste årene har antallet akevitter i Norge økt fra en håndfull til over 400. Anora opplyser om at den også er stadig mer etterspurt og utbredt også over landegrensene.
Anora er verdens største akevittprodusent, med over 75 ulike akevitter i Norge. De kan fortelle at Lysholm LNIE har blitt en solid eksportvare, med Danmark, Tyskland og USA som de største markedene.
Norsk akevitt er også introdusert i Asia. I år vil baren Fuglen feire akevittdagen i Jakarta, Seoul og Tokyo.
– Vi har jobbet med LINIE-akevitten i mange år, og har introdusert den i det asiatiske markedet i form av cocktails, sier Halvor Digernes fra Fuglen.
Akevitt og brunost
– Akkurat nå er det en trend med norsk brunost i Korea og i forbindelse med World Aquavit Day lager vi en derfor en cocktail med nettopp norsk brunost og LINIE.
– I Jakarta vrir vi det over til lokale råvarer og mikser LINIE med durian, muskat og galangan, forteller Halvor Digernes fra Fuglen.
Forstår akevitten bedre
I New York skal Verdens akevittdag markeres både av den innflytelsesrike bartenderen Nico de Soto på Mace, av den norske bartenderen Sondre Kasin på Cote Korean Steakhouse, og på Alexandra Tangens Kabin.
Den nordisk inspirerte cocktailbaren i Soho har blitt et samlingssted for skandinaver og newyorkere som ønsker en smak av Norden i hjertet av Manhattan.

Tangen forteller at amerikanere er nysgjerrige på akevitt.
– Jeg har gått fra å se akevitt som en tradisjonell snaps til å forstå hvor anvendelig det er i moderne cocktailkultur, sier Tangen.
– Akevitt er en fantastisk base for cocktails, og fortjener en plass i barhyllen året rundt – ikke bare til julebord!
Nytt fenomen

Alexandra Tangen fortsetter å fortelle at hun ser en trend med at gjestene ønsker mer autentiske smaksopplevelser og unike ingredienser.
– Som håndverksprodukt og kvalitetsbrennevin med lang historie stiller akevitt sterkt. Når folk først får smaken på det blir de ofte fans, fastslår Tangen.
Samtidig innrømmer Sondre Kasin fra Cote Korean Steakhouse at det er fortsatt et nytt fenomen for mange gjester i New York, selv om bartenderne har sett en økende interesse for produktet.
– Akevitt har en enorm rekkevidde i cocktails, så vi har introdusert det i både Martini-varianter og nordisk Piña Colada, sier Kasin.
– Flere har fått en forståelse for hva akevitt er, og mange gjester ønsker å lære mer og utforske flere varianter.